miercuri, 6 ianuarie 2010

Mari pianisti ai lumii - sectiunea muzica exacta 1

Am trecut si de primul deceniu de secol 21. Se intoarce lumea la treaba...Hai Romania la munca!!! Daca nu muncesti ai sa ramai la coada Europei...in fine ...cine sunt eu sa fac morala...inapoi la oile mele...incep un ciclu si ma bucur tare mult ca pot sa va prezint niste oameni minunati. E vorba despre marii pianisti ai acestei lumi. Am sa-i prezint intercalati sa nu va plictisiti...am sa fac un clasament,de fapt mai multe...cine sunt eu sa-i clasific pe acesti super-oameni???...nu stiu...oricum e clasamentul meu,subiectiv,sper sa va placa treaba asta...o precizare...ce inseamna muzica exacta? - muzica "clasica"(cum adica muzica clasica ce Beatles nu e clasica?...ba e...),muzica "grea" (cum adica "grea" dar Emerson,Lake & Palmer sau Yes sau Dream theater cum e...),muzica "culta" (si Pink Floyd e "inculta"?)...nici un apelativ nu se potriveste,in afara de cel de muzica exacta,adica acea muzica pe care o canti dupa o partitura fixa.Aici mai merge.la rock,blues sau jazz nu avem o partitura exacta. Nu eu am spus asta. A spus-o un tip pe care il chema Leonard Bernstein. Unul dintre marii dirijori ai acestei lumi...incepem...deci pianisti de muzica exacta...pe locul 10 - LAZAR BERMAN

Lazar Berman (n. 26 februarie 1930, Leningrad - d. 6 februarie 2005, Florenţa) a fost un pianist rus.Pe numele său complet, Lazar Naumovich Berman, începe sa studieze pianul cu mama sa Anna ( elevă a lui Skriabin şi Prokofiev ) şi la numai 10 ani concerta cu Orchestra Filarmonică din Moscova .Ziarele l-au denumit "ultimul mare romantic al pianisticii ruse", devine de tânăr faimos pentru tehnica sa pianistică incredibilă şi intră în legendă faptul că putea cânta ultima mişcare a sonatei no 2 de Chopin în mai puţin de 50 de secunde .Câştigător al Concursului Franz Liszt de la Budapesta şi Concursului Regina Elisabeta din Belgia , este socotit " al doilea Liszt " . Impresionat de discul lui Lazar Berman cu cele 12 studii transcedentale ale lui Liszt , un mare impresar îi organizează un mare turneu în America, la mijlocul anilor '70.În 1990 se mută împreună cu soţia (Valentina Berman, tot pianistă, absolventă a Conservatorului din Moscova, profesoară de pian la Accademia di Musica di Firenze) în Italia. Începe să predea pianul la Accademia di Imola şi la Conservatorul Franz Liszt din Weimar ( Germania ) pentru ca din 2000 să îşi mute catedra de pian la Accademia Europea di Musica (Erba, Italia ). Din 1995 locuieşte la Florenţa , unde va deceda în 2005.Fiul său , Pavel Berman este violonist şi dirijor .Obişnuia să spună că " o carieră se întâmplă dacă iubeşti muzica , dar dacă nu se întâmplă , nu fii trist , oricum rămâi cu muzica pe care o iubeşti".