joi, 25 octombrie 2012

De vorba cu mine insumi (1)

FURACIUNEA(CIORDEALA) CA SPORT NATIONAL


-…adica cum?
- Cum adica cum? Pur si simplu stau de vorba…cu tine…adica cu mine.
- Si ce-o sa-mi spui?
- Pai…tot…nu?
- Pai stiu tot deja…
- Lasa ,ca stiu eu mai bine,…chiar daca stii nu esti de acord cu mine…
- Si ce , ai vrea sa fiu? Daca am fi intotdeauna de acord ce plictiseala ar mai fii…
- Ai vrea sa te certi toata ziua,nu asa? Ca domnii politicieni?
- Daca as avea pe ce as zice,dar asa…
- Adica cum?
- Pai crezi ca astia se cearta pe gratis?
- Tot timpul spunem ca nu mai e nimic de furat in tara asta ca deja s-a furat tot,dar nu e nici pe departe asa…
- Pe vremea lui Iliescu,adica 1990-1996 s-a furat "la greu". S-au falimentat fabricile lui Ceausescu si s-a vandut fierul,apoi terenul s-a vandut catre afacerile imobiliare. Au fost asadar trei valuri de "produs" bani.
- Si catre cine s-au dus acesti bani? Pai e simplu. In primul rand catre cei care "tineau spatele" celor care puneau in aplicare "ciordeala la drumul mare".Astia erau "rechinii" cei mari .Oficial astia erau oameni "saraci si cinstiti",cu imagine neterfelita, cu succes la publicul "serios" din Romania. Pur si simplu astia se faceau ca nu vad "marea ciordeala".
- Aha…apoi erau cei care doar dadeau ordine dar nu semnau nimic,iar la sfarsit erau "ciorditorii de serviciu" cei care manipulau acte,bani, marfa de tot felul,care negociau,amenintau si mai apoi imparteau prada.
- Adica ,cu alte cuvinte, vrei sa spui ca numai dupa 90' s-a furat in Romania?
- Aaa nuuu. In Romania se fura de pe vremea lui Anton Pann,nu ca ar avea saracu' ceva cu asta dar hai sa zicem mai bine de pe vremea fanariotilor.
- In istoria recenta au fost multe banci, cea mai importanta, Bancorex,opera pesedeilor
- In epoca interbelica Marmoros bank opera taranistilor…
- Si asa mai departe…
- Noi romanii avem o bogata istorie a hotiei, a ciordelilor de tot felul care mai de care mai savanta si mai nedescoperita.
- Pai nu mai tii minte cum a fost cu Bancorex-ul? Mai intai a fost "prinde hotul scoate-i ochii ",apoi l-au scos "la inaintare" pe d-l Razvan Temesan care a stat "la garsoniera" ceva timp,apoi s-a dat la fund(nu e ce credeti d-le Nastase)si acum e bine mersi cu milioanele in buzunar. Paguba a fost trecuta la datoria de stat si pe ruinele ei s-a construit BCR-ul de astazi ,curata,luminata numai buna de maritat,maritandu-se dealtfel cu actualii nostrii stapani financiari,austriecii,de data asta de la Erste.
- Bine zis stapani financiari…"si cu asta ce-am facut" ar zice Tanase…ma rog asa sunt ordinele…
- Adica cum?
- E lasa ca vorbim noi despre asta altadata. Acu' treci inapoi "la cestiune" cum ar spune…
- Da,da…pe vremea lui "Tapu'",persoana fina,profesor universitar, un pic de fost secretar de partid, dar ce mai conteaza,umanist, dar cam mototol, a fost saracu' invins de sistem,daa…
- Domnu' Constantinescu, mare teapa ne-am mai luat si atunci,ca si in 90'…
- Am crezut ca am scapat de comunistii si securistii din FSN-PDSR…
- Si am dat de comunistii si securistii din PNTCD si PNL,basca ramurica tanara a FSN-ului intitulata PD.
- Adica cum?
- Pai tu nu stii ca toate partidele "istorice" au fost infiltrate inca din 90'?
- Ba da dar am crezut ca mi s-a parut…
- Bine…asa vor spune toti domnii politicieni "de opozitie" ca de…"usturoi n-au mancat si gura nu le-a mirosit"…inca din 90' de la infiintare PNT-ul si PNL-ul ca si Masoneria ca si serviciile au fost impanzite de "baieti cu ochii albastrii" din fostele sisteme financiare si de informatii comuniste, baieti fini, scoliti, umblati prin strainatate, numai buni de pusi in vitrina democratiei originale.Unii au ales sa fie in vitrina,altii au ales sa ramana la "butoane" si nu ii stie lumea nici in ziua de azi.
- Adica, cu alte cuvinte s-au furat pana si partidele politice?
- Daaa…si asta cred ca e mai grav decat devalizarea Bancorex-ului sau scandalurile de la Banca Internationala a Religiilor sau Banca Agricola.
- Cred ca furaciunea asta legata de ideea de democratie reprezentata de partidele istorice a fost cea mai grava,iar ea s-a facut cu buna stiinta a lui Iliescu, cel care dealtfel se descria ca un adversar a tot ceea ce reprezentau aceste partide si s-a mai facut cu manifestarea neputintei unora ca si Constantinescu si a altor pseudo-politicieni  din zona.
- Bun dar mai erau domnii Coposu, Diaconescu…
- Erau batrani deja…si mai ales si atunci ca si acum totul era pe bani. Ce sa faci si cum sa faci? Contextul international era asa cum era, ca si acum dealtfel. Au "dansat" si ei asa cum au putut.
- Din 1990 s-a furat ideea de capitalism. S-a demolat increderea si s-au slutit principiile acestei forme de organizare sociala la care multi romani au visat zeci de ani. Din 1996 s-a furat ideea de democratie tocmai prin prestatia lamentabila a opozitiei asa-zis democratice…
- Si,scuza-ma ca te intrerup, ca o obisnuinta, nu-i asa, ca o traditie s-a mai demolat ceva in 2000, ceva ce se dezvoltase neingaduit de mult ptr "baeti" si anume nationalismul…
- Si iata cum unii dintre noi am mai luat o teapa la prezidentialele din acel an…
- Am ajuns sa votam cu Iliescu…
- Si l-am anatemizat pe Vadim…
- Bu-hu-hu,apare tribunul si ne impusca pe toti pe stadioane…
- Fugiiiiti…
- De atunci Vadim nu si-a mai revenit…
- Iar acu se porcaieste cu tot felul de jivine prin tot felul de latrine tv
- Putea oare sa fie nationalismul un inamic al sistemului?
- Cine stie…poate…
- S-a distrus si furat asadar economia socialista
- S-a distrus si furat asadar ideea de capitalism
- De democratie
- De traditie romaneasca
- De nationalism
- A mai ramas ceva?
- Oho, stai ca n-am terminat…
- Din 2000 a inceput un adevarat fenomen. Fenomenul Traian Basescu.
- Dar de ce fenomen, nu cumva il supraevaluezi?
- Nu. Nicidecum. Base s-a antrenat timp de 10 ani. Ba ministru, ba parlamentar, a invatat din greselile altora si s-a perfectionat in arta conducerii specific romanesti,in arta "butonarii", "sifonarii" , "manipularii". Base a invatat sa fie actor, communicator, autoritar si mai ales a stiut sa se puna in slujba cui trebuie.
- Apoi a fost primar al Bucurestiului. Un primar curajos,a iesit in fata si a facut o gramada de lucruri. Lumea ia apreciat discursul muncitoresc si verva proletara
- Prima victima: Petre Roman. Pe Roman la schimbat si efectiv i-a sustras partidul, partid pe care dupa aceea si l-a subordonat. A doua victima: Adrian Nastase. I-a fost adversar in campania electorala ptr prezidentialele din 2004. Din postura de prim-ministru si candidat la presedentie la "condus" in 8 ani direct dupa gratii. Sigur ca n-o sa recunoasca niciodata aceste lucruri dar toate acestea s-au intamplat .
- A reusit sa il infunde si pe Sorin Ovidiu Vantu ceea ce mi se pare o performanta.
- Grav este faptul ca si Basescu a furat astfel ceva si anume conceptul de lupta impotriva coruptiei. El se da mare luptator impotriva coruptiei dar,de fapt, nu face altceva decat sa isi infunde adversarii,adica cei care de-a lungul timpului s-au ridicat impotriva lui.
- A stiut sa isi "subordoneze" serviciile secrete,procuratura si astfel si-a asigurat si spatele si armele.
- A stiut sa se subordoneze intereselor americane via uniunea europeana in Romania,transformandu-se intr-un garant serios al acestora si astfel si-a asigurat protectia.
- Asadar, s-a furat si ideea de lupta impotriva coruptiei,nepunandu-se o granita clara intre adevarata lupta impotriva coruptiei si competitia politica mai mult sau mai putin murdara.
- Of,of of si iara of…si mai e ceva de furat?
- Pai agricultura,turismul si tot ceea ce se poate numi speranta de mai bine a romanilor.
Vin strainii si cumpara teren agricol,pasuni,paduri dupa care angajeaza romani pe "2 lei".
- Turismul este lasat dinadins in paragina si domneste sistemul "lasa ca merge si asa"…
- Si chiar merge…turismul de week-end cu toate micile furaciuni pe care romanii deja le considera traditie.
- Putem sa tragem o concluzie?
- Uite ca putem…avem o tara extrem de bogata si un popor extrem de viciat
- Avem o tara foarte frumoasa si un popor deteriorat
- Romania este aproape un teritoriu fara autoritate statala cu adevarat iar romanii sunt aproape o populatie si nu un popor.
- Aceasta este parerea mea, evident subiectiva dar suficient,cred, argumentata.

duminică, 11 martie 2012

Selectia nationala Eurovision 2012

Am urmarit cu atentie,aseara,selectia nationala pentru Eurovision 2012.
Sa le iau pe rand:
1.Piese si interpreti.
In primul rand constat ,in continuare,faptul ca oamenii,in general nu realizeaza in mod clar faptul ca acest concurs de televiziune este un concurs de creatie si nu de interpretare. Sigur ca interpretarea face parte din exercitiul creatiei si poate fi la un moment dat determinanta,numai ca,din pacate constat inca odata faptul ca in Romania ori lipsesc creatorii,ori creatorii de marca s-au cam saturat de profilul mult prea bizantin al show-business-ului din Romania.Multe nume noi,multa muzica "degeaba",cum ii zic eu,adica piese fara nici un viitor si prea putina personalitate in actul de creatie. In afara celor 2 piese din fruntea clasamentului,pana la urma,amandoua,de "o vara",in rest destul de neinteresant ca sa fiu elegant.
As mentiona cateva prezente:Catalin Josan,un vesnic concurent care nu canta rau dar mi se pare ca nu are carma in cariera lui muzicala, Ana Mardare cu 2 piese(!?!),o surpriza neplacuta Raluca Ocneanu-Mihai Alexandru(prima departe de perioada anilor 90' si Mihai Alexandru care ar trebui sa regrete perioada tandemului cu Nicola)si nu in ultimul rand Ovidiu Anton,un tip care a venit,a cantat,foarte bine,a fost felicitat si a plecat.Am facut aceasta ultima mentiune datorita faptului ca resimt o atitudine similara la majoritatea muzicienilor din aceasta tara,care chiar au ceva de spus,pe bune,pe plan muzical si anume aceea de neimplicare,in general,in tot felul de "serbari" de acest fel fie ca sunt la Bucuresti,Brasov sau Constanta.
2.Juriul.
Echilibrat si corect alcatuit in acest an. George Natzis,un muzician necontestat si fara party-prie-uri,Cornel Ilie si Dan Teodorescu(ultimul un obisnuit al staff-ului Dan Manoliu)oameni cu sute si mii de ore de scena si studio la activ,doamnele Levintza si Dorian,experimentate si in general pertinente atunci cand nu gandesc prea emotional si toti ceilalti si-au facut corect treaba.
As avea aici de mentionat doua lucruri:
Primo:a fost un "razboi" evident intre juriu si staff-ul de organizare,pe de-o parte si "concernul international" Costi Ionita(ex-Of viata mea&Shaggy)si d-nul Dan Popi celebrul owner de casa de discuri care nu prea mai scoate discuri.La mijloc doua trupe,una cunoscuta,dar cu multe schimbari pentru gustul meu,Mandinga si cealalta,Electric Fence ,cu o voce buna in fata,Elena si cam atat,caci vioara se pare ca e colaborator.
Aici chiar nu il inteleg pe Dan Manoliu. Are "niste cuie" vechi impotriva lui Costi Ionita si il inteleg.Ceea ce nu inteleg este faptul ca l-a promovat in trecut pe Mihai Traistariu care,pana la urma provine din acelasi trunchi.
Pai frate Dan, care e diferenta intre "Of viata mea" si "Banii si fetele" ca nu ma prind ?
Secundo:D-l George Zafiu cel care hotaraste play-list-ul de la Europa fm,
...pardon ...,cel care "asculta parerile publicului si promoveaza pe radio ce doreste acesta" ia dat 12 puncte lui Catalin Josan.Pana aici toate bune si frumoase,insa sunt foarte curios cat il va promova Zafiu pe Josan,caci daca ma intrebati pe mine asta nu se va intampla,iar daca se va intampla va fi o mare minune...
3.Prezentatorii.
In primul rand un mare 10 pentru Geanina Corondan.a salvat statutul de prezentator tv pentru ca ceilalti au fost lamentabili.Don mustata Trofin a fost pe alocuri foarte gresit si chiar rau intentionat(vezi momentul in care o intreaba pe solista de la Mandinga daca stie unde e Azerbaidjan-...nu se face asa ceva domnu'...)iar cu cititul de pe prompter se pare ca la varsta lui inca mai are probleme,iar fatuca cealalta Iulia Parlea in afara de faptul ca i-am admirat TOATE formele prin rochia de la Bote'nu mi-a mai spus nimic.
4.Productia tv.
Sa incep cu cele bune.Frumos decorul de cantare.Ecranele,lumina a facut toti banii.
N-am fost atent cine a "taiat" dar a fost foarte bine dupa parerea mea,operatorii s-au "miscat" foarte bine.A fost un direct ok fata de alti ani.Dar...
Asa numitele jingle-uri cu baietii aia,chiar nu m-am prins daca a fost la misto sau nu,sau ce a fost sau de ce...nu m-am prins si nici alti oameni cred...
Burtierele si cartoanele FOARTE MICI ! de parca nu se dorea sa se vada cine canta,a cui e piesa si unde trebuie sa votezi.Proasta alegere...
5.Coda.
Am mai bifat o prezenta la Eurovision,poate ca ar fi fost mai bine sa stam acasa un an si sa nu dea TVR 130000 de euro,caci si asa umbla vorba prin targ ca "risipiti banii poporului",dar ma rog asta nu e treaba mea caci nu fac parte din categoria celor care spun ca acolo sunt si "banii mei".Doamne fereste sa castige Mandinga caci nu avem unde sa organizam Eurovision-ul si punem viitorul guvern la "greaua mostenire".Pe total ,felicitari Dan Manoliu ca ai reusit sa faci din c... bici,nu stiu daca a si pocnit,felicitari juriului care a fost ok anul asta,dupa parerea mea,felicitari Costi Ionita pentru un nou hit,felicitari Mandinga,caci astfel veti mai mari pretul si veti castiga mai multi bani,felicitari Geanina Corondan si imi doresc,pe viitor,mult mai multe piese "adevarate" din partea tuturor muzicienilor "adevarati" din Romania...parerea mea...

sâmbătă, 4 februarie 2012

Un ochi stramb peste o lumea dreapta...

Incep cu paranteza(acest material este un pamflet si trebuie tratat ca atare)
...Parerea mea...
Pai da,parerea mea,caci nu am dreptul sa judec pe nimeni,doar pe mine...
Dar nu pot sa nu observ,iar daca observ simt nevoia sa spun,indiferent daca ma asculta cineva sau nu...
Nu judec ci comentez...nici macar nu sunt carcotas ci imi spun parerile subiective...in fine...
Despre lumea muzicala romaneasca...parca mai alienata ca oricand.
Trupele - complexul financiaro-muzical intitulat Holograf este senin ca de obicei,face turnee sau concerte cand isi doresc dansii,oricum nu castiga din asta,compun insa si piese mai putine si mai slabe. Sigur ca nu e uosr sa scrii 10 hituri pe an,daca ma gandesc la mine,in 30 de ani de activitate n-am scris nici unul...formatia Iris intr-o usoara degringolada,se pare ca se retrage Cristi si sincer ma intreb cum o sa mai continue Nelu sau o sa se lase(!?!)...si Compact ca sa completez triada de aur a anilor 90' este mai jos ca niciodata ca si box-office.S-o fi dovedit oare faptul ca perioada Adi Ordean a fost mult mai prolifica decat perioada Paul Ciuci?...nu stiu sa spun...dar ramane o intrebare,iar realitatea ultimilor ani inclina spre a da raspuns afirmativ acestei intrebari. "Tinerii" batrani de la Directia 5 au trecut de la limuzine la motociclete performante dar cu muzica au ramas in urma. "Gaselnita" asta cu Cristi si Toni impreuna in fata mi se pare mai degraba o miscare psihologica destinata interiorului decat succesului catre public. Nu il inteleg pe Marian Ionescu compozitorul,asa cum se recomanda dansul la telefon,care si-a pierdut muzele din perioada cand scotea 3 albume pe an si 7 videoclipuri. Acum pe bune...omu' a scris muzica buna.Fetele erau incantate vorba aceea...Taxiul lui Dan Teodorescu scoate piese pe facebook,ca vorba aceea e mai ieftin si cam atat,iar Proconsulii in afara de faptul ca sau reorientat religios la capitolul muzica pentru popor mai putin.Poate mai mult la muzica pentru noua orientare crestina...fara misto...baietii pareau foarte fericiti...n-am ce sa zic.Timpuri noi iarasi s-a "zidit" si ori de cate ori se intampla asta incepe sa ne dea tarcoale Partizanul Che Guevara sau Artanu sau cum s-o numi. Asta pana cand s-or impaca din nou.si dupa aia iar timpuri mai noi iar razboi de gherila samd...De aici incolo "lautarii" de coveruri ca si subsemnatul.Mai o nunta,mai un spectacol,mai un concert de club,apoi cateva semnale la o emisiune tv de succes garantat,viata de viata nu alta.Asta daca te cheama cumva ca daca nu te cheama te intreaba:...ba,da pa tine cine te-a chemat?...si pana la urma de ce ne faceti lautari???nici macar nu stiti ce e aia lautar...lautar e ala care canta la lauta,asta odata.Apoi lautarul este ala care canta dupa ureche.Asta a doua.Iar lautarul nu prea canta muzica usoara,ca sa nu mai zic rock.Cum vine aia lautar de rock?Asadar trupele de cover,mai o nunta,mai o piesa originala la emisiunea unde dam jingle-uri,mai o piesa de la Earth Wind and Fire sau Al Jareau sa vada lumea cat de complicat stim noi sa cantam si mai trece un an si ne mai cumparam un jeep si mai plecam in Thailanda.Ce e rau?...
Apoi "miscarea " de jazz si de blues din Romania.Astia chiar ca sunt cei mai amarati.In sensul incoming-ului financiar,caci sufleteste vorbind oamenii se declara impliniti in cele 5 locatii in care dansii canta aceleasi standarde si aceleasi prelucrari folclorice uneori din aceiasi tonalitate (Do major)dar daca ne imbracam fancy si trendy si avem nume exotic(adica neromanesc cum ar fi Milcof de exemplu)nu mai conteaza nimic.Mergem ,cantam blues-ul in Do major ,le mancam toata mancarea dupa care plecam acasa...:)...in rest atitudine artistica...profunda.
Fetele...a....pai fetele cu cat se dezbraca mai mult si cu cat in engleza si sa o imitam pe Ina doar doar luam si noi macar 10 la suta din cat castiga respectiva.Moga-Duta-Ionita mousaresc in draci...adica ce vreau sa spun: Vine fata cu doua puncte si un siret,in rest nimic,basca cizme cat mai luuuungi,cu doi-trei-patru baeti sau fete dansatori,cu unul cu laptopul in spate(la ce o fi nevoie si de ala)in emisiune la Brancu-Morar-Maruta-etc.si "canta" mogismele sau dutismele sau ionitaismele mereu aceleasi si mereu cu "i lav iu uat iu ar uat iu uant uat iu nid"ca vorba aceea astia,doar astia sunt dati pe posturile IMPORTANTE si CARE CONTEAZA de radio,iar citez "daca vrei sa ai succes,draga,trebuie sa te duci la Moga sau Duta sa iti "scrie" repede ceva"am incheiat citatul.
Dai spaga,te vede omu la teveu te ia la Isalnita la festival ai luat banu s-a creat circuitu apei in natura...pai da...sau la nunta.Daca dai 500 de euro ca si cantaret de muzica populara,unde trebuie faci socoteala...imparti portiile de sarmale la 500 de euro si vezi cate nunti iti ies.Ce...e rau? Si 500 de euro e putin.Asta e pentru prieteni.Daaa...Dom' Boc baga tare inainte sa te trimita astia acasa si impoziteaza-i si pe astia de la teveuri.Mai scoti un ban.Pe bune...cum il impozitezi pe Guta cand ii arunca ala 1000 de euro si dupa nunta ii ia inapoi?Pai ce nu stiti?Ca uneori baietii canta si pe gratis?
E periculoasa zona asta de manele caci stiti voi de ce...D-aia se castiga asa multi bani.
Retul e tacere cum bine zicea un domn cineast.O mana de instrumentisti care canta tot timpul cu toata lumea si care se intreaba:"I will survive" in seara asta il cant din la minor,sol sau fa minor,caci de-aia e bine sa fii tobosar si o alta mana de baeti care canta DOAR la sala de repetitie si care,evident,detin ,daca ii intrebi,formula ADEVARULUI ABSOLUT despre muzica intre o bere ieftina si o "iarba". Rareori se mai cearta doi baieti singuri care s-au saturat sa se fure reciproc 10 ani si s-au despartit,sau ,nu-i asa ,cate unul chiar mai moare.Atunci onor mass-media isi aduce aminte de bietul disparut si ne explica cat de bun a fost cat de curat si valoros a fost,mai apar confrati,la telefon si il plang cu o sinceritate debordanta,dupa care aplauze la mormant si gata...din nou la politica...cu Striblea,Stan sau Ciuvica.
Piata muzicala romaneasca este din ce in ce mai apropiata de ceea ce,in general,Romania va fi peste 20 de ani.Adica un soi de Fetesti al Europei,unde Mimi de la CEC este vedeta si nea Gica este Bill Gates.
Asta imi place cel mai tare.Acest text este un pamflet si trebuie tratat ca atare.
M-am "scos"...parerea mea...


Mari pianisti ai lumii - sectiunea jazz - 6 - Oscar Peterson

Oscar Emmanuel Peterson s-a nascut pe 15 august 1925 la Montreal ,in Canada si a incetat din viata pe 23 decembrie 2007.Este considerat printre cei mai buni pianisti de jazz ai lumii si a fost,deasemenea compozitor de jazz.A cantat mai bine de 50 de ani.A realizat peste 200 de albume si a castigat 7 premii Grammy.In copilarie a studiat cu profesorul de origine maghiara Paul de Marky,cel care a fost la randul sau elevul lui Istvan Thoman si acesta elev al marelui Franz Liszt. In tinerete era supranumit "the brown bomber of boogie-woogie".A fost influentat stilistic de pianisti precum Teddy Wilson,Art Tatum sau Nat King Cole.Un pas important in cariera sa a constituit-o intalnirea cu impresarul Norman Granz.

joi, 1 decembrie 2011

"Nedreptatea" de a fi creator - ep.3 - Creatori si interpreti

Numele Michael Masser sau Will Jennings va spun ceva? Sau Michael Chapman sau Terry Britten? Cu siguranta ca marii majoritati nu le spune nimic aceste 4 nume. Dar Mariah Carey sau Withney Houston va spun ceva? Cu siguranta da...
Michael Masser este compozitor. (http://www.songwritershalloffame.org/exhibits/C354)
Acest domn a scris niste capodopere:
-Nothing Gonna Change My love For You-Glen Medeiros
-Did we almost have it all-Withney Houston
-Miss you like crazy-Nathalie Cole
...iar aici sunt doar 3 mari cantece care vor dainui cat va fi lumea
Will Jennings este deasemenea compozitor (http://www.songwritershalloffame.org/songs/C2339)
Si acest domn a scris cateva capodopere:
-Tears in heaven-Eric Clapton
-My heart will go on-Celine Dion
...si or mai fi si altele
Mai notez inca doua nume. Terry Britten si Michael Chapman.Doi mari compozitori din zona pop-cult,autori de cantece pentru mari interpreti,de muzica de film etc.
Departe de mine gandul de ai plange pe acesti onorabili domni. Ei au fost la ei in tara,Statele Unite,premiati si onorati pentru activitatea lor,iar sistemul cu siguranta le-a permis un feedback financiar suficient de multumitor-pe sistemul note contra bancnote :))
Ceea ce vreau sa mentionez sunt cateva idei:
1.Este cel putin nedrept ca o creatie ,fie ea si o melodie sa fie identificata aproape in exclusivitate doar cu numele si notorietatea interpretului(este ca si cum ai spune ca Simfonia a 9-a nu este a lui Beethoven ci a filarmonicii din Viena pentru ca ea a cantat pentru prima oara lucrarea...)
2.Este cel putin nedrept pentru creatori ,situatia actuala in care peste tot in lume se fac concursuri(competitii)exclusiv numai ptr interpreti.sigur ca competitiile tv ptr interpreti sunt incomparabil mai interesante si probabil posibilele competitii de cantece ar fi mult mai plictisitoare.
3.Sigur ca regulile unui spectacol presupun in primul rand abilitatile si arta unui interpret.Nu vreau sa creez o falsa contradictie intre creator si interpret mai ales ca de multe ori cele doua ipostaze sunt contopite intr-o singura personalitate mai ales in zona pop-cult.
4.Exista,cel putin in ultimii 10 ani o decadere a creatiei la nivel international.Despre Romania nici nu vreau sa vorbesc pentru ca la noi caderea este si mai accentuata(nu prea se mai fac albume,asa zisele case de discuri nici nu prea mai stiu ce fac,etc.).Ma intreb oare ce mai face aceasta "armata" de mari compozitori care scriu pentru cei mari(ma refer la Celine Dion,Lara Fabian,Mariah Carey,dar si la Bon Jovi,White Snake,Robbie Williams etc.)De cand nu a mai scos ceva nou si notabil Eros Ramazotti sau Eric Clapton?Si aici nu ma refer la turnee sau mega-spectacole cu super puneri in scena...ma refer la cantece...nu vreau sa contest valoarea celor mentionati sau harul lor artistic,respectul meu este profund ptr toti acestia. Raman intrebarile: Ce se intampla cu creatia? Pe cand,din nou fervoarea si atmosfera anilor 60-70-80?
Avand in vedere toate aceste lucruri oare nu avem nevoie de investitie si in zona creatiei sau mai ales in zona creatiei.Am vazut in ultimii ani multi super-interpreti in zona de spectacole de televiziune "Voice of..." sau "...got talent". Ce fac acesti super-interpreti?Canta piesele mari ale acestei lumi,in diverse maniere,foarte respectabile pana la urma,tot respectul,"palaria jos"...dar toti canta aceleasi piese,in general.
Pe cand o noua "I just call to say i love you" sau "Without you" sau "Bohemians rapsody"sau "Hotel California"sau,sau...de exemplu...
Din pacate radiourile ,televiziunile,internetul "toaca" mesaje si spectacole de consum si "mancam" aceiasi "mancare" foarte buna si frumoasa pana la urma,dar aceiasi...
Va invit sa va uitati pe chart-urile Billboard ale anilor 70' iar apoi sa va duceti si la primii 10 ani ai mileniului 3.Veti putea observa o diferenta de prezenta si valoare absolut izbitoare.
Nu te poti plictisi niciodata de acea galerie de capodopere pe care o stie toata lumea,sa zicem cateva sute de piese din toate zonele muzicale,dar oare e suficient?Eu cred ca nu...Parerea mea...

duminică, 27 noiembrie 2011

"Nedreptatea de a fi creator"- ep.2 - Creatori si creatii

Nu mai insist prea mult pe relatia show tv - concurenti - public pentru ca e clar ca lumina zilei pentru toata lumea ca dpdv al concurentilor,cel putin in Romania este o mare pacaleala,daca te-ai luat foarte in serios, caci daca nu te-ai luat in serios atunci treci mai usor peste constatarea manipularii.
Ceea ce nu inteleg eu este altceva...la tot pasul concursuri de interpreti, o gramada de interpreti care de care mai talentati si mai iesiti din comun - unii -,dar cred ca nimeni nu se gandeste la faptul ca daca vrei sa canti trebuie sa ai si ce sa canti,poate nu numai piese de acum 40-50 sau 60 de ani ci si piese mai actuale . Aici ma refer evident la creatie. Daca ne uitam inapoi in istorie si poposim,de exemplu, in anul 1970 in "Bilboard hot songs of the year"constatam o gramada de piese care au rezistat timpului.Nu acelasi lucru se intampla daca ne uitam la acelasi lucru dedicat anului 2000. Este o evidenta restrangere de creatie in ultima vreme,iar regresul continua. In acest context,ma intreb oare nu ar fi mai productiv si aici nu ma refer la bani pe termen scurt ci pe termen lung,sa se organizeze si niste concursuri de creatie,evident mai numeroase si nu doar Mamaia via TVRM. Pentru ca pana la urma acesti interpreti in mod normal ar trebui sa cante piese cat mai actuale si nu,la nesfarsit,aceleasi Withney Houston,Mariah Carey,Beyonce etc sau Tom Jones,James Brown sau Sting,cu tot respectul ptr cei metionati.Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca mari piese ale celor mentionati au fost scrise de quasi-necunoscuti-cel putin pe aici prin Europa-Romania,dar despre asta in episodul urmator.

vineri, 25 noiembrie 2011

"Nedreptatea"de a fi creator - Ep.1-Show-ul TV-Foarte scump si cel mai ieftin

Peste tot,in toate tarile,pe la televiziuni,pe youtube in ceea ce priveste muzica vedem interpreti.De la 12 la 65 de ani care de care mai tari in plamani mai frumosi mai cantaciosi si mai neasemuiti. Cu cat mai multe "floricele" sau melisme cu cat ambitusul depaseste,in curand chiar pe cel al pianului,deci cu cat e mai mare cu atat e mai bine,fetele canta ca baietii sau ca fetele,baietii canta ca fetele sau ca baietii. Canta mai bine sau mai rau omul care se crede mai mult sau mai putin talentat dar vine cu sperante. Sunt aceleasi sperante cu care se venea prin anii 70-80 la Mamaia(acum saraca Mamaie e preluata doar de televiziunea nationala TVRM). Fiecare televiziune are "Mamaia" ei.Prima avea Mega star, Antena are X factor, Pro tv are Vocea Romaniei,Romanii au talent si Dansez ptr tine ,formate internationale de televiziune,verificate in timp ca si audienta ca si atragere de minute de publicitate, "negustorii" de la televiziuni stiu ce fac(ei fac show-uri de vanzare-comerciale)ei nu fac IN NICI UN CAZ un concurs muzical,vedetele care "joaca" in show-urile astea stiu si ele ce fac.Ei isi fac imagine,NIMIC ALTCEVA...Si tot pe acolo anumiti oameni fac bani.O gramada de bani.Astfel incat cantaretii,interpretii care vin acolo sigur ca vor avea sau au sau au avut o experienta prodigioasa sau cel putin draguta.Din pacate ei ajung acolo si isi inchipuie ca acolo va fi inceputul unei cariere muzicale de succes.Dar din pacate nimeni nu ajunge la nici o posibilitate de reusita. De exemplu "saracu'"Dragos Chircu.E acum la Vocea Romaniei.Ii spun saracu' nu ptr ca iar lipsi o mana sau un picior.Nu pentru ca nu ar fi talentat sau nu ar avea voce ci pentru ca acest baiat,care a luat premii la Cerbul de aur si la Mamaia nu a reusit sa intre in memoria colectiva a publicului din Romania,adica nu a reusit sa capete notorietate drept ptr care a simtit nevoia sa mearga si la Vocea Romaniei.Din pacate pentru el si aici,unii vor face ceva "balet",unii vor castiga niste bani,altii vor castiga NISTE BANI,unii se vor mai "rade" niste ore in fata televizorului si...gata...end of story...baietii vor demonta decorul si vor merge mai departe cu strangeri prelungi de maini.Departe de mine,repet de a avea ceva cu Dragos Chircu.Ptr mine el este doar un exemplu si reprezinta suma acelor interpreti-cantareti care inca odata isi vor face sperante desarte si vor fi ,deja sunt"carne de tun" pentru niste procente de audienta,pentru niste milioane in plus si nu in ultimul rand pentru mai mult circ pentru un popor ptr care mai multa paine nici nu intra in discutie.Revin pe tema asta...

sâmbătă, 23 iulie 2011

De la lume adunate si-napoi la lume date - 5 - Istoria pianului

Povestea pianului începe abia la jumătatea secolului al XII-lea cu primul său strămoş – monocordul cu clape – căruia ulterior i-au fost adăugate mai multe coarde, transformându-se astfel în mult mai cunoscutul clavicord, care funcţiona printr-un mecanism de atingere a coardelor în momentul apăsării clapelor. Până la începutul secolului al XV-lea, clavicordul ajungea să aibă 10 coarde, fiecare dintre ele producând cel puţin două note prin atingerea coardelor în două puncte diferite pe lungimea acesteia.
Un alt instrument premergător pianului a fost clavecinul, care producea sunete atunci când în urma atingerii clapelor coardele erau ciupite de pene de lemn, aşa cum buricul degetelor ciupeşte coardele de chitară. Acesta avea însă dezavantajul de a nu permite celui care cânta să ofere dinamism muzicii. Deşi a fost des utilizat pe parcursul a două sute de ani, până în secolul al XVIII-lea claviatura sa ajungând până la 8 octave, clavecinul a pierdut treptat teren în faţa unui nou instrument numit pianoforte
În 1709 italianul Bartolomeo Cristofori (1655-1731), fabricant de clavecine, începea construcţia primului mecanism de pian pe principiul atingerii coardelor cu ciocănele, fără ca acestea să rămână în contact cu coarda după producerea sunetului. În plus, impactul cicănelelor putea fi controlat cu ajutorul pedalelor. Denumirea de pianoforte, menţinută până în 1850, a fost dată tocmai datorită acestui principiu de funcţionare care permitea obţinerea unui sunet variat şi clar, mai lung sau mai scurt, mai tare sau mai încet, în funcţie de dorinţa celui care acţiona clapele.
Invenţia lui Cristofori a fost menţionată pentru prima dată în 1711, împreună cu o schiţă a instrumentului, într-un document scris de către Francesco Scipione Maffei, constituind sursa de inspiraţie pentru prima generaţie de fabricanţi de piane. De-a lungul vieţii, Bartolomeo Cristofori a construit aproximativ 20 de piane, doar 3 dintre acestea, care datează din anul 1720, păstrându-se până în zilele noastre.
În anul 1726, Gottfried Silberman făcea publică invenţia pianinei, care funcţiona pe principiul aceluiaşi mecanism poziţionat, însă pe verticală, deoarece era destinată încăperilor mici în care nu ar fi avut loc un pian.La mijlocul secolului al XIX-lea, fabrica Steinway aducea un nou principiu al întinderii corzilor, încrucişându-le, obţinând o economie a spaţiului. În plus, astfel se obţinea un sunet mai clar şi mai puternic. Acest principiu este utilizat şi în zilele noastre de către toţi fabricanţii acestor instrumente.
La începutul secolului al XX-lea existau deja o serie de fabrici, devenite celebre, care construiau piane, precum Steinway sau Bluthner. Astăzi, foarte multe instrumente muzicale, precum piane sau pianine, sunt construite în Asia şi vândute europenilor.
Pianele moderne au coardele montate într-un cadru metalic, de obicei turnat din fontă şi finisat cu lac şi pulbere de bronz – de aici venind şi denumirea de “placă de bronz”. Acesta are rolul de a rezista tensiunii mai exercitate de coarde, care altfel ar deforma structura din lemn a pianului.
Sintetizatoarele sunt controlate cu ajutorul unor clape asemănătoare pianului. Apăsarea acestora poate produce sunete diverse precum cele de pian, clavecin sau orgă.
Calitatea sonoră a unui pian este proporţională cu lungimea acestuia (respectiv înălţimea, pentru pianine), mai ales în ceea ce priveşte claritatea şi puterea registrului grav.
Instrumentul cunoaște două forme constructive distincte:
Pianul cu coadă, în care corzile sunt dispuse pe orizontală într-o carcasă din lemn sprijinită, de obicei, pe trei picioare. Pianele cu coadă se împart, în funcție de lungime, în următoarele categorii:
- Pian cu coadă scurtă (lungime ~140-180 cm);
- Pian cu coadă medie (lungime ~180-230 cm);
- Pian cu coadă lungă (lungime ~230-300 cm) - cele mai lungi de ~240 cm sunt piane de concert.
Pianina, în care corzile și carcasa sunt dispuse în plan vertical, pentru a ocupa mai puțin spațiu. Poate avea înălțimi variabile.
Calitatea sonoră a unui pian este proporțională, de regulă, cu lungimea acestuia (respectiv înălțimea, pentru pianine), mai ales în ceea privește claritatea și puterea registrului grav. Aceasta se explică prin posibilitatea utilizării, în pianele cu coadă lungă, a unor corzi mai lungi și a unor plăci de rezonanță mai bine adaptate frecvențelor diferite produse de corzi.
Printre cele mai cunoscute firme producătoare de piane sunt astăzi Steinway and Sons (SUA și Germania), C. Bechstein (Germania), Blüthner(Germania), Bösendorfer (Austria), Yamaha (Japonia), Kawai (Japonia).

luni, 20 iunie 2011

Mari pianisti ai lumii - sectiunea muzica exacta - 6 - Dinu Lipatti

S-a nascut la Bucuresti pe 17 martie 1917 intr-o familie de muzicieni,tatal,violonist ce a studiat cu celebrul Pablo de Sarasate,mama pianista,Ana Lipatti. Nasul sau de botez a fost insusi George Enescu.
A studiat in tara cu Florica Musicescu,iar mai tarziu la Paris cu Alfred Cortot,Paul Dukas si Nadia Boulanger. Isi incepe cariera de pianist in 1936 in Germania si Italia cu mare succes,iar in anii de inceput al celui de-al II-lea razboi mondial concerteaza in tara fie ca solist fie acompaniindu-l pe George Enescu.
In 1943 pleaca ,impreuna cu viitoare sa sotie Madeleine Cantacuzino intr-un turneu in Scandinavia,iar apoi hotarasc sa se stabileasca in Elvetia,la Geneva unde devine profesor la conservator. In preajma pregatirilor pentru un turneu in America,se descopera ca are leucemie. Mari artisti cum ar fi Yehudi Menuhin,Igor Strawinski si Charles Munch contribuie cu importante sume de bani la incercarea de vindecare a marelui pianist.La 2 decembrie 1950 , Dinu Lipatti se stinge din viata la numai 33 de ani.
Ultimul sau concert public este la Besancon , in Franta , un concert ramas memorabil.

Mari pianisti ai lumii - sectiunea blues,rock,new age - 5 - Keith Emerson



Muzician britanic de marca , s-a nascut pe 2 noiembrie 1944 in Todmordem - New Yorkshire. A fost membru al celebrului super grup Emerson,Lake & Palmer care s-a destramat in 1979 si s-a reunit pentru o perioada la inceputul anilor 90. În prezent activeaza cu Keith Emerson band iar cel mai recent album Keith Emerson Band Featuring Marc Bonilla a fost lansat în toamna lui 2008.




marți, 14 iunie 2011

Mari pianisti ai lumii - sectiunea jazz - 5 - Eugen Cicero


S-a nascut la Vad in jud.Cluj pe 27 iunie 1940 si a incetat din viata la Zurich pe 6 decembrie 1997.
Tatal sau a fost preot iar fratele sau percutionist.
In 1960, este exmatriculat din Conservator, alaturi de alti colegi, printre care si Oschanitzki. Urmeaza o perioada de angajamente in localurile bucurestene si colaborari cu Orchestra Electrecord, condusa de Teodor Cosma.
Este reprimit in conservator in 1962. In acelasi an pleaca in turneu Germania de Est, impreuna cu trupa sa. Trece in Berlinul de Vest si cere azil politic, restul trupei pleaca mai departe in Statele Unite. Dupa o perioada grea in Germania, Eugen se stabileste in Elvetia.
Primul sau album, "Roccoco Jazz" (1965), a fost editat in Studioul SABA/MPS din Villingen, Germania,condus de Hans-Georg Brunner-Schwer. Studioul MPS este cunoscut pentru muzicicenii care i-au trecut pragul: Oscar Peterson, Erroll Garner, Martial Solal, Horst Jankowski, Stéphane Grappelli, Jean-Luc Ponty, Svend Asmussen.
Urmeaza angajamente cu RIAS Big Band, in Berlin, iar mai tarziu cu SFB Bigband, condus de Paul Kuhn.
Fiul sau Roger Cicero a reprezentat Germania la finala Eurovision din 2007.





luni, 13 iunie 2011

Mari pianisti ai lumii-sectiunea muzica exacta- 5 - DMITRI BASKIROV



S-a nascut la Tbilisi in Georgia pe 1 noiembrie 1931,avand actualmente 79 de ani. Un desavarsit pedagog, se face cunoscut in lumea muzicala incepand cu 1955 cand a obtinut marele premiu la festivalul Marguerite Long de la Paris. Cariera lui interpretativa si pedagogica s-a dezvoltat foarte mult. A inceput sa predea la Moscova si Kiev. Din pacate autoritatile sovietice ii interzic sa cante si sa predea in Occident. Din 1988 isi reia activitatea peste tot in lume si cu mare succes.In 2007 concerteaza pe scena Ateneului roman de la Bucuresti

marți, 19 aprilie 2011

De la lumea adunate si-napoi la lume date - 4 - ROMANI ADEVARATI!

Ne uitam toata ziua la televizor.E distractia cea mai ieftina evident.Ce vedem? Pai cam aceleasi fete,aceiasi comunicatori...cei mai "interesanti" oameni,care aduc audienta si implicit bani baronilor media si lucratorilor lor.
Il vedem pe Basescu,pe Boc,pe Vadim,pe Udrea,pe Nastase,pe Ponta,pe Mazare,pe Iliescu,pe Antonescu,pe Vosganian,pe Becali,pe Diaconescu...cine sunt acestia?Ei sunt MODELELE noastre,cei care formeaza opinii,mentalitati etc.Mai ales in randurile tinerilor.
Ca ne place sau nu asta e adevarul...
Pe Carol I,pe Eminescu,pe Eliade,pe Cioran,pe Noica,pe Ionescu,pe Enescu,pe Caragiale,pe Iorga,pe Tutea,pe Stanescu,pe Preda...nu-i vedem decat rar sau foarte rar.Ei sunt doar in cartile de istorie sau literatura.
Dar nu despre asta vreau sa vorbesc acum.Am gasit pe www.dezvaluiri.go.ro un articol demn de luat in seama pe care il public si aici cu speranta ca particip si eu,un pic la popularizarea acestor oameni minunati...



Putem observa cu stupoare cum chiar unii români afirmă despre locuitorii acestei ţări că ar fi doar nişte „barbari” încă de pe vremea dacilor, care n‑ar fi ştiut nici măcar să scrie (cum prezintă în unele articole „Academia Caţavencu”) şi că românii sunt şi acum „codaşii Europei”! Astfel de afirmaţii pot fi semne de incultură crasă sau, de cele mai multe ori, de rea‑voinţă, ce apare ca un rezultat al oportunismului unor ziarişti care nu urmăresc altceva decât banii care vin din Vest sau de la Est.
Şi pentru că autorii celui mai popular dicţionar occidental ‑ Larousse ‑ nu vorbesc deloc de români ca naţiune importantă pentru dezvoltarea civilizaţiei umane, vom prezenta o serie de inventatori de marcă originari din România, sau personalităţi mondiale de primă mărime care aparţin acestui neam, dar care din păcate nu sunt cunoscuţi, deoarece se pare că mass‑media românească este mult mai preocupată de cazuri stupide care nu au nici o valoare umană şi naţională.
 
* Rachetele expediate de la Cape Kennedy şi aripile „Delta” au fost inventate la Sibiu încă din 1555! Onest, Robert Charroux a semnalat acest eveniment, cu toate amănuntele necesare şi cu o firească uimire că „istoria oficială” a „reuşit” să‑l neglijeze… Racheta spaţială cu trei etaje de carburant solid („model Cape Kennedy”) a fost inventată în 1529 şi trimisă în spaţiu cu succes în 1555, în prezenţa a mii de spectatori. Performer: Conrad Haas, şeful Depozitului de Artilerie de la Sibiu (1550‑1570). Această informaţie şi următoarele provin dintr‑un vechi manuscris descoperit de prof. Doru Todericiu, în 1961, la biblioteca din Sibiu. Lista invenţiilor menţionate în manuscris conţine: rachetă cu două etaje de ardere (1529); rachetă cu trei etaje (1529), baterie de rachetă (1529), căsuţă zburătoare (1536), experimentarea principiului arderilor necesare la racheta cu mai multe etaje (1555), utilizarea aripioarelor de stabilizare având forma literei delta (1555)…
Căsuţa zburătoare”, propulsată în aer de rachetă, nu era nimic altceva decât anticiparea cabinei spaţiale folosită de cosmonauţi începând cu anii 50!… În lucrare erau menţionate şi pulberile lui Ioan Românul din Alba Iulia.
* Radioactivitatea artificială  a fost descoperită de o savantă de la Facultatea de Ştiinţe Bucureşti, şi însuşită apoi de Marie Curie (de origine iudaică) şi întrebuinţată pentru distrugere.
Cerând un grad superior la facultate, savanta româncă îi scria regelui Carol al II‑lea:
Numirea mea s‑ar putea face pe aceeaşi cale excepţională ca şi a domnilor recomandaţi de dl. Perrin, ca o recompensă a descoperirii radioactivităţii artificiale, care este a mea şi de al cărui fruct s‑a bucurat d‑na Joliot‑Curie, recomandată de însuşi dl. Perrin pentru Premiul Nobel. (…)Domnul Decan al Facultăţii de Ştiinţe şi o parte din profesori mă sacrifică pentru a nu‑i nemulţumi pe dl. Perrin şi pe soţii Joliot‑Curie, de care, zic dumnealor, au nevoie.”
Veşnicile „plecăciuni” faţă de cei de afară, bogaţi, deci deştepţi şi merituoşi! Nedreptăţita savantă înfiinţase din proprie iniţiativă Catedra de Radioactivitate de la Facultatea de Ştiinţe Bucureşti…
* 1827 ‑ Petrache Poenaru (secretarul lui Tudor Vladimirescu) ‑ este inventatorul stiloului (tocul rezervor).
* 1858 ‑ Bucureşti ‑ primul iluminat cu petrol al unui oraş din lume şi prima rafinare a petrolului.
* 1880 ‑ Dumitru Văsescu ‑ construieşte automobilul cu motor cu aburi.
* 1881 Alexandru Ciurcu ‑ obţine un brevet din Franţa prin care prevede posibilitatea zborului cu reacţie.
* 1885 Victor Babeş ‑ realizează primul tratat de bacteriologie din lume.
* 1886 Alexandru Ciurcu ‑ construieşte prima ambarcaţiune cu reacţie.
* 1887 C. I. Istrate ‑ Friedelina şi franceinele.
* 1895 D. Hurmuzescu ‑ descoperă electroscopul.
* 1899 C.I. Istrate ‑  o nouă clasă de coloranţi.
* 1900 Nicolae Teclu  ‑ bacul cu reglarea curentului electric şi gaz.
* 1904 Emil Racoviţă ‑ biospeologia
* 1905 Augustin Maior ‑ telefonia multiplă
* 1906, 18.03  ‑ Traian Vuia ‑ avionul cu tren de aterizare pe roţi cu pneuri; cu „Vuia I” acesta reuşeşte prima decolare fără să folosească nici un mijloc apărător, numai cu aparate aflate la bord (în fapt, primul avion din istorie).
* 1906 A.A. Beldiman ‑ aparatul hidraulic cu daltă de percuţie pentru sondaje adânci.
* 1908 Lazăr Edeleanu ‑ prima rafinare în lume a produselor petroliere cu bioxid de sulf.
* 1908 Acad. Nicolaie Vasilescu ‑ Karpen ‑ „pila Karpen”, care funcţionează încă, neîntrerupt, de aproape 100 de ani!
* 1910 iunie ‑ Aurel Vlaicu ‑  lansează primul avion din lume fuselat aerodinamic.
* 1910 Tache Brumărescu ‑ maşina de tăiat sulf.
* 1910 Ştefan Procopiu ‑ efectul circular al discontinuităţilor de magnetism.
* 1910 Gh. Marinescu ‑ tratamentul paraliziei generale.
* 1910 ‑ Henri Coandă  reuşeşte primul zbor al unui avion cu reacţie (fabricaţie proprie).
* 1910 Ioan Cantacuzino  ‑ „fenomenul Cantacuzino” (aglutinarea unor microbi).
* 1913‑1916 Ioan Cantacuzino ‑ vaccinarea antiholerică (metoda Cantacuzino)
* 1916 D. Danielopolu ‑ acţiunea hipertensivă a digitalei
* 1918 Gogu Constantinescu ‑ întemeiază o nouă  ştiinţă: sonicitatea.
* 1920 Emil Racoviţă ‑ pune bazele Institutul de Speologie Cluj (primul din lume)
* 1920 ing. Gheorghe Botezatu ‑ a calculat traiectoriile posibile Pământ ‑ Lună, folosite la pregătirea programelor „Apollo” (al căror părinte a fost sibianul Herman Oberth); el a fost şi şeful echipei de matematicieni care a lucrat la proiectul rachetei „Apollo” care a dus primul om pe Lună (ca un fenomen de sincronicitate Apollo a fost unul dintre Gemenii Divini…)
* 1921 Aurel Perşu ‑ automobilul fără diferenţial, cu motor în spate (de forma „picăturii de apă”)
* 1921 Nicolae Paulescu ‑ descoperă insulina; pentru că era un anti‑mason virulent, Premiul Nobel l‑au primit canadienii F. Banting şi J.R.J. McLeod pentru această descoperire…
* 1921, decembrie Ştefan Procopiu ‑ Fenomenul Procopiu (depolarizarea luminii)
* 1922 C.Levaditi şi Sazevac ‑ bismutul ca agent terapeutic împotriva sifilisului.
* 1925 Traian Vuia ‑ generatorul de abur cu ardere în cameră închisă şi cu vaporizare instantanee
* 1930 Elie Carafoli ‑ avionul cu aripă joasă
* 1933 Henri Coandă ‑ aerodina lenticulară (farfuria zburătoare)
* 1938 Henri Coandă - efectul Coandă
* 1938 Henri Coandă ‑ discul volant.
* 1952 Ana Aslan ‑ gerovital H3
O sincronicitate uimitoare a fost sesizată de unele persoane: vehiculul descris de profetul biblic Ezechiel a fost asemuit cu ingenioasele centuri zburătoare testate de americani în 1961, dar, deşi americanii au fost creditaţi ca autori ai invenţiei, adevăratul inventator este Justin Capră care, în 1958 a proiectat, realizat şi zburat cu un astfel de aparat. Acum, acest aparat a fost îmbunătăţit şi este folosit (cu o autonomie de 30‑40 minute) pentru salvarea rapidă de pe platformele marine şi pentru supravegherea zonelor forestiere.
Un crater de pe lună poartă numele lui…Spiru Haret
Aceasta deoarece savantul român a demonstrat că axa mare a elipsei pe care se deplasează Pământul în jurul soarelui este de o mărime variabilă, creând premisele de bază ale astrofizicii moderne.
Mai putem semnala existenţa unor personalităţi, adevăratele “vârfuri de talie universală” apărute dintre minorităţile din România, în toate domeniile. Un exemplu de prim rang: prof. Herman Oberth, un sas din Sibiu, considerat „părintele navigaţiei spaţiale”şi, de asemenea, profesorul lui Werner von Braun, şeful programului rachetelor americane „Saturn”.
O altă idee propagată destul de puternic în societatea românească de astăzi este că, deloc mândri cu originea lor, unii dintre români afirmă că toate aceste prilejuri de mândrie naţională ţin doar de domeniul trecutului, că România de astăzi ar fi… o „ţară bolnavă”, fără civilizaţie, fără personalităţi marcante, ea fiind mereu „codaşa Europei”
Pentru a contracara astfel de teorii negativiste, menite să‑i ţină pe români „la locul lor”(şi depărtându‑i de tradiţia şi sufletul neamului românesc), teorii stabilite de cei ce se doresc “Atotputernicii Lumii” , Iluminaţi, sau francmasoni, vom oferi şi o serie de realizări ale geniului românesc ale ultimilor ani:
 Dr.fiz. Eugen Pavel, de la Institutul de Fizică Atomică de la Măgurele, a realizat un CD‑ROM (din sticlă) cu o capacitate de stocare de 15.000 ori mai mare decât a unuia obişnuit. Pe 5 astfel de CD‑uri ar putea fi stocată întreaga Bibliotecă a Academiei Române, iar informaţiile ar putea rezista…5.000 de ani!!! În noiembrie 1999, invenţia sa a fost premiată cu medalia de aur la Salonul Mondial al Invenţiilor „Bruxelles Europa”, iar autorul doreşte cu orice preţ producerea de serie în România. Dar forurile din România întârzie la nesfârşit formalităţile…
‑ Constantin Pascu a realizat în anul 2000, în premieră mondială, un aparat care purifică aerul în spaţiile de locuit: distruge bacteriile din aer, reţine praful şi fumul de ţigară, atmosfera devenind „ca în salină sau pe litoralul marin”. Instalarea acestui aparat costa atunci doar 480.000 lei!…
‑ Petrică Ionescu este cel mai important regizor de operă după Zefirelli (afirmaţie făcută de George Astaloş, în ian.2001)
‑ România a câştigat Campionatul Mondial de bridge (considerat de mulţi drept cel mai inteligent joc de cărţi) pe Internet, în 16.11.2000 (107‑75 cu SUA în finală).
‑ Hackerii români sunt consideraţi printre cei mai buni (şi mai periculoşi) din lume. „Distracţia” (conform declaraţiei lor, ei nu fură informaţii, ci doar doresc să îşi dovedească … valoarea) celor „5 magnifici de la Răsărit” a obligat CIA să trimită o delegaţie la Bucureşti… Printre site‑urile “sparte” de ei: US Army, US Air Force, US Navy, NASA, Coast Guard, departamente federale, etc…
‑ La salonul invenţiilor de la Geneva (aprilie 2001), România s‑a clasat pe locul I în privinţa numărului de premii obţinute şi pe locul II (după Rusia) ca număr de invenţii prezentate. Adică a luat premii pentru toate cele 62 de invenţii prezentate (22 premii I; 18 premii II; 22 premii III)!! Delegaţia română s‑a mai întors de la Geneva şi cu 4 premii speciale din partea delegaţiilor altor ţări, un premiu de creativitate (pentru Ionuţ Moraru ‑ invenţia „Biomer”), Medalia expoziţiei şi Diploma salonului pentru contribuţia excepţională în promovarea invenţiilor.
‑ Prof. Ştefania Cory Calomfirescu a primit medalia de aur a mileniului din partea Universităţii Cambridge (ian. 2001), fiind aleasă şi în Consiliul Director al prestigioasei instituţii britanice. Posesoare a două certificate de inovator, autoare a 8 tratate de neurologie, Şefa Clinicii de Neurologie din Cluj‑Napoca este primul medic din lume care a scris un tratat despre edemul cerebral. În plus, medicul român a primit şi medalia de onoare a mileniului din partea Institutului Biografic American, fiind numită şi în conducerea acestei unităţi.
‑ Dr. Maria Georgescu, eleva prof. Ana Aslan şi director al institutului cu acelaşi nume, a avut o serie de pacienţi celebri: Charlie Chaplin, Leonid Brejnev, Iosip Broz Tito, J.F.Kennedy, Charles de Gaulle, preşedinţii Suharto şi Ferdinand Marcos, generalul Augusto Pinochet (1993), prinţul Agacan (cu soţia), contele Olivetti, contesa Zwarowskzy, etc.
‑ La olimpiada internaţională de matematică de la Washington (iulie 2001), elevii români au obţinut o medalie de aur, două de argint şi trei de bronz. Ei sunt din Galaţi, Arad, Vâlcea şi Constanţa. Participarea la olimpiade internaţionale de matematică şi fizică: 500 de elevi din 83 de ţări…
Mihai Manea, medaliatul cu aur (din Galaţi) are, la 18 ani, un palmares impresionant: medalii de aur timp de trei ani consecutiv la internaţionale şi Balcaniadă… Fireşte, el a fost „racolat” imediat de americani,  optând pentru Universitatea din Princetown (SUA)…
‑ Ştefan Cosmin Bucă, Maria Popa şi Mihai Ivănescu au fost nominalizaţi, în vara anului 2001, pentru Premiul Nobel de către instituţii din SUA! Primul este student la Economie, ceilalţi participă la programe în colaborare cu NASA.
Nicu Mincu din comuna Iveşti (Galaţi) vindecă diverse boli cu leacuri şi ceaiuri preparate din 170 de plante. La 81 de ani, arată ca la 50, pentru că, spune el, a descoperit un (secret) elixir al tinereţii…
‑ România este pe primele locuri în lume la… exportul de inteligenţă. De exemplu, la „Microsoft”, a doua limbă vorbită este româna, iar la NASA mulţi dintre specialiştii de prim rang sunt tot români…
Radu Teodorescu este proprietarul celei mai renumite săli de gimnastică din SUA (Manhattan ‑ New York). Emigrat în 1972, a ajuns cel mai celebru profesor de fitness de peste Ocean, printre clienţii săi numărându‑se Robert Redford, Cindy Crawford, Candice Berger, Susan Sarandon, Mick Jagger, ş.a. Celebrele casete video‑lecţii de fitness produse de Cindy Crawford începând din 1992 au fost realizate împreună cu antrenorul său, Radu Teodorescu, care doreşte să înfiinţeze în România primul institut din lume de pregătire a profesorilor de educaţie fizică în fitness pentru adulţi…
‑ Nicolae Bălaşa (39 de ani), un inginer mecanic din Dolj, socoteşte mental mai rapid decât calculatorul (înmulţiri, împărţiri, ecuaţii de gradul II, radicali de ordinul III şi IV)! Fost inginer la Uzina Mecanică Filiaşi, din 1994 Nicolae Bălaşa este actualmente şomer…
‑ Ion Scripcaru, strungar şi lăcătuş mecanic din satul Uzunu (Giurgiu) nu găseşte de 4 ani, 15.000 USD pentru a‑şi realiza invenţia epocală (până la proba practică): motorul care nu consumă nimic! Acesta ar trebui să funcţioneze pe baza gravitaţiei, fiind în fapt „instalaţie mecanică amplificatoare de putere, capabilă să transforme forţa statică gravitaţională în lucru mecanic”. „S‑ar închide toate centralele nucleare”, spune el. Numai că OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci)a refuzat să‑i breveteze invenţia în lipsa unei machete funcţionale, doar pe baza schiţelor. Petre Roman şi Ministerul Cercetării şi Tehnologiei l‑au tratat cu indiferenţă (1997), iar sponsorii nu se înghesuie (ca şi statul) să‑i asigure cei 15.000 USD necesari…
‑ Sandu Popescu din Oradea este primul fizician din lume care a reuşit teleportarea unei particule. O aplicaţie a acestei invenţii: criptografia, transmiterea mesajelor secrete. Acest eveniment epocal a avut loc în 4 iulie 1997, în laboratoarele din Bristol (Anglia) ale celebrei firme „Hewlett Packard”. Pe vremea lui Ceauşescu, Sandu Popescu a reuşit “performanţa” de a fi şomer în România…
‑ Ioan Davidoni (52 de ani), un bănăţean sărac material dar bogat în idei geniale, este un exemplu relevant pentru modul în care ne pierdem cea mai mare bogăţie: inteligenţa şi inventivitatea. Angajat al fabricii de sticlă din Tomeşti (Timiş), pentru care a realizat, în câţiva ani, 45 de invenţii şi inovaţii, el a fost disponibilizat când a îndrăznit să‑şi ceară drepturile (o parte din cele 4,3 miliarde de lei economii aduse fabricii la nivelul anului 1995, adică… de 4 ori greutatea sa în aur!) şi  apoi a fost reangajat ca muncitor… „din milă”!! Ulterior, Ioan Davidoni a mai realizat două invenţii de excepţie: un recuperator de peliculă de ţiţei şi pantofi magnetici antistress ce pot asigura o longevitate de peste 100 de ani… Prima invenţie valorează miliarde de dolari în Vest, a doua a înregistrat‑o inutil la OSIM, pentru că atât chinezii cât şi americanii i‑au furat şi folosit invenţia cu un profit imens. De exemplu, în SUA s‑au vândut peste 10 milioane de perechi, cu un profit de peste 1 miliard de dolari… În acest timp, statul român ignoră în continuare o invenţie, într‑adevăr de miliarde…
‑ Anonim născut la 14.11.1902, în Câmpina este redescoperitorul tratamentului cu lumină. Prietenul său, Albert Einstein l‑a avertizat: „Eşti un visător. Cine crezi că o să‑ţi permită să distrugi întreaga industrie farmaceutică şi să revoluţionezi medicina?” Mai târziu, Elena Ceauşescu i‑a propus, prin intermediari, să‑i cedeze invenţia… Până la urmă, avea să ajungă prioritatea neuropatologului Peter Mendel, ca atâtea alte invenţii româneşti „pierdute” în străinătate …
- În 1991, Carol Przybilla a înregistrat la OSIM brevetul unui aparat bazat pe invenţia sa mai veche, neconcretizat nici până acum. Între timp, principii incluse în tehnologia aparatului au fost utilizate în realizarea hiperboloidului inginerului rus Garin, cu aplicaţii militare malefice…
C.P. Carol Przybilla a mai realizat şi alte invenţii deosebite: turbină cu combustie internă (1958, vândută de statul român firmei General Motors), termocompresor frigorific cu circuit închis (1959), motor eliptic, fără bielă (vândută Japoniei şi folosită în celebrele motociclete japoneze), armă defensivă antitanc (anii `90).
‑ Justin Capră este un inventator celebru al României, din păcate mereu tratat cu indiferenţă (chiar ostilitate) de autorităţile statului, condiţii în care nu e de mirare că unele din invenţiile sale (de miliarde de dolari) i‑au fost pur şi simplu furate de americani…
În 1956, la nici 25 de ani, Justin Capră a inventat primul rucsac zburător, un aparat individual de zbor. După 7 ani în care „semidocţii savanţi” l‑au tratat cu dispreţ pentru că era doar tehnician şi nu inginer, în 1963, americanii Wendell Moore, Cecil Martin şi Robert Cunings au preluat invenţia din România şi au lansat‑o în fabricaţia de serie…
În 1958, Justin Capră a realizat prima variantă a rachetonautului, cu care s‑a ridicat de la pământ la… Ambasada SUA din Bucureşti. Rezultatul: invenţia a fost şi aceasta furată şi brevetată în 1962 de Wendell Moore („specializat” deja!), iar inventatorul… a fost arestat de Securitate pentru că ar fi dorit să fugă din ţară cu aparatul său…
Justin Capră mai este şi realizatorul celui mai mic autoturism din lume,  „Soleta”, care consumă … 0,5l/100 km şi al unei motorete unică în lume ce funcţionează cu acumulatori (37 kg, 30 km/h, 80 km autonomie cu o încărcare).
‑ Mihai Ruşeţel a inventat motorul cu apă! „Cazul Ruşeţel”, este elocvent pentru geniul românesc dar şi pentru „talentul” cu care ne risipim forţele şi putem să ne pierdem valorile. Proiectul a fost depus la OSIM în 1980 şi a fost brevetat în …ianuarie 2001. Până atunci, Securitatea l‑a şicanat pentru refuzul de a cesiona invenţia statului, iar în februarie 1990, precaut, el a refuzat angajarea ca şi consilier tehnic la „Mercedes” (2.500 DM lunar) pentru a nu pierde, eventual, proprietatea invenţiei… Motorul său se bazează, ca principiu de funcţionare, pe „cazanul Traian Vuia”, invenţie folosită încă la locomotivele Diesel‑electrice pentru încălzirea vagoanelor. Poate fi utilizat în domeniul transporturilor terestre şi navale, în locul turbinelor din termocentrale, şi chiar a centralelor termoelectrice.
În lume, mai există două brevete în domeniu (Japonia şi SUA), dar acestea nu depăşesc nivelul locomotivei cu aburi, necesitând combustibil solid sau lichid. „Motorul Ruşeţel” foloseşte drept combustibil doar apa, şi are dimensiunile unui motor de Dacie, sursa de energie iniţială fiind o banală baterie de maşină. Datele tehnice preconizate de a patra sa machetă (10 l/100 km consum de apă, 70 km/h viteza maximă) pot fi îmbunătăţite la realizarea prototipului: un motor cu apă montat pe o Dacie 1310. Directorul general al Uzinelor Dacia, ing.Constantin Stroe, care cunoaşte acest proiect chiar din 1980, a afirmat că este dispus să ajute inventatorul cu orice are nevoie pentru realizarea prototipului şi a declarat, încântat. „Reuşita ar fi un miracol, şi cred că în asemenea caz ar trebui să se inventeze pentru acest om Premiul Super‑Nobel”.

joi, 7 aprilie 2011

COREEA DE SUD - 4

continuarea interviului cu Georgeta Aldescu


7.Care sunt principiile de viata ale coreeanului de rand?Care sunt valorile lui?
Care crezi ca este "motorul" lor de dezvoltare?

In aceasta cultura, cladita pe principii confucianiste respectul pt cineva mai mare ca tine este esenta societatii. La romani exista respectul pt varstnici, dar aici pana si diferenta de un an dintre 2 persoane creeza bariere. Persoana inferioara va folosi un limbaj de politete, se va apleca si saluta de fiecare data cand va intalni superiorul si ii va asculta sfaturile cu strictete. Aici nimeni nu comenteaza decizia sefului, iar nerespectarea ei aduce pedeapsa intregii comunitati. Persoana superioara are rolul de a ghida si ajuta inferiorul. Este o cultura ce pare militarizata, dar in realitate ei nu sunt responsabili si activi. De aceea au nevoie de modele de viata. Schimbarea si initiativa e o bataie de cap asa ca nu ii caracterizeaza
Pe langa respectul pentru cei varstnici, este si respctul si datoria fata de societate. Ei se gandesc mereu ce va crede lumea despre ei, de aceea cultura lor e plina articii sentimentale. Te intreaba daca ai mancat, sau unde te duci, daca zici ca ti-e frig iti vor da o esarfa sau inchid geamul etc. Nu pt ca ii doare sufletul de tine ci pt ca ei se asteapta sa faci la fel pt ei, asta mentinand siguranta si armonia in societate.

8.Ce ar avea de invatat un roman de la un coreean?Dar un coreean de la un roman?

Romanii ar putea invata de la coreeni sa fie mai muncitori si mai putin egoisti. Individualismul este o sursa de evolutie, dar cand cade in extrema egoismului e daunator pt societate. Coreenii are putea invata de la romani sa fie mai increzatori in propriile forte si sa iasa putin din cuiele in care sunt batuti. Sa accepte ca exista intotdeauna cel putin 2 solutii pt o problema, chiar daca in manual apare numai una.
9.Care este ,in general,atitudinea coreenilor fata de religie?
Religia e un subiect firebinte in Coreea. Nu exista religie oficiala, dar au trecut de la shamanism, la budism chinezesc pt ca in secolul 21 in proportie de 60% din coreeni sa fie adepti ai protestantismului. Aici exista biserici una langa alta si fiecare are dogma ei. Exista secte religioase care vin la usa sau te opresc pe strada si incearca sa isi castige adepti. Sunt foarte agasanti si uneori periculosi (vezi secta Moon). Majoritatea coreenilor merg la biserica duminica si asculta predica pastorului, dupa care manaca si beau (alcool). Religia e mai mult o socializare, dar exista fanatici care o fac drept model de viata. N-ar fi rau daca n-ar incerca sa-i oblige si pe altii sa creada si sa actioneze ca ei. In Coreea pastorul e un maestru orator, care poate nu a citit integral biblia, dar in numele lui ‘Jesus’ da sfaturi si binecuvanteaza. La ei in biserica se slaveste numele domnului pe ritm de rock sau blues. Religia este deloc ritual sau traditie si este 100% business.

10.Care este,in general,atitudinea coreenilor fata de ecologie?

Ecologia ii preocupa mult, iar paznicul blocului se supara groaznic daca nu sortezi gunoiul cum trebuie. Incearca si multe surse de energie alternative si au ceva campanii de promovare a atitudinii ecologice. 

11.Care este,in general,atitudinea coreenilor fata de cultura?

Daca spui cultura referindu-te la cunostinte atunci nu exista interes pt domeniu. Ei oricum cred ca tot ce zboara se mananca. Daca spui cultura, referindu-te la traditie atunci interesul este mare. Isi respecta traditia, se lauda cu ea si sunt interesati de alte traditii numai ca apoi sa traga concluzia ca a lor e mai buna ca a altora.

12.Ce sfaturi ai da unui turist care vine pentru prima oara in Coreea?

Un turist care vine in Coreea trebuie sa vina cu bani,pt ca aici totul e putin si scump. Turistul in Coreea de Sud e cel mai fericit. Toti il vor ajuta, ii vor zambi prietenos. Tara dispunde de mijloace de transport convenabile si toata Coreea se poate vizita intr-o saptamana. Nu exista probleme cu infractiunea. Desi opinia e subiectiva mancarea este departe de a fi un motiv de vizita a tarii, are farmecul ei. IUTE. Este indicat sa se informeze asupra mancarii pt ca nu are de unde alege in cazul in care nu poate manca iute. Tot ce va comanda va fi foarte picant, deci e bine sa stie numele unor mancaruri mai potrivite gustului lui/ei (jeopchae, bulgogi, bibimbap, samgyeotang, galbitang, bogeombap)

Multumesc Georgeta Aldescu si iti doresc mult succes aici in Coreea de sud.

Aici ma opresc cu seria despre Coreea de sud.In curand se fac 3 luni de cand sunt aici.
Sper ca am reusit,ptr cei interesati,sa va fac o imagine destul de corecta si suficient de ampla a ceea ce inseamna aceasta tara si oamenii ei.