vineri, 26 octombrie 2012

De vorba cu mine insumi (2)


DESPRE MINE?

- Auzi? nu incepe iar...
- Ca ce? ...iar vorbesc despre mine
- Ma mai lasi cu faza asta?
- In ce masura poti tu sa iti dai cu parerea vis-à-vis de lumea muzicala din Romania?
- Nu cumva se va ridica cineva si iti va spune ca nu esti tu cel potrivit sa judeci?
- Eu in primul rand ca nu judec. Nu eu am dreptul sa judec pe nimeni si nimic.
Eu doar spun ce cred eu,parerea mea…iar daca sunt oameni care adera la parerea mea e ok, daca nu este iarasi ok…nu sunt Pastratorul Adevarului Universal…
- Spune mai multe despre tine…cine esti tu?...Parerea ta…despre tine…
- In primii 13 ani de muzica am zabovit ,la scoala,in zona muzicii clasice si a oamenilor care se invart in respectivul cerc. Cei mai multi dintre acesti oameni nu vad si nu aud decat muzica compusa si tiparita intre secolele XII si XX, adica de pe la Monteverdi si pana pe la Hindemith,trecand prin toti marii maestrii din marile perioade muzicale si pe care indeobste o numim muzica "clasica" sau muzica "grea" sau muzica "culta". Nu e nici clasica ptr ca clasici sunt Mozart si Beethoven si nu Bach sau Chopin,de exemplu, nu e grea pentru ca daca asculti be-bop-ul lui John Coltrane din anii 60' sau jazz-rock-ul lui Chick Corea al anilor 80-90' cu al sau Electric version iti dai seama ca si aia e muzica grea,ca sa ma refer doar la jazz,ne mai vorbind despre partea progresiva a rock-ului ce s-a manifestat cu precadere in anii 70'. Iar in ceea ce priveste termenul de cult,pe acesta luandu-l ca si antonim al termenului popular,adica compus,cu autor cunoscut,iarasi este deplasat. Pentru ca o partitura ca sonata lunii sau simfonia 40 sunt extrem de populare.
- Cea mai potrivita titulatura apartine marelui dirijor Leonard Bernstein si se numeste muzica EXACTA. Orice alta muzica nu este si chiar nu ar fi frumos sa fie atat de exacta. Asadar muzica EXACTA este muzica cantata in principal pornind de la o partitura cu notatii exacte si aceasta apartine tuturor maestrilor dintre secolul XII si XX inclusiv,iar cealalta muzica,nu neaparat inexacta si care poate porni,nu neaparat de la o partitura este muzica ce a inceput sa se manifeste cam de Strauss incoace,trecand prin blues,jazz,rock,pop etc. si care este ,din pacate,din ce in ce mai mult,doar ptr distractie. Asadar in primii ani m-am ocupat de muzica exacta,asa ca "baetii" din acest punct de vedere m-ar intitula "de clasic".
- Apoi am cantat in restaurant, adica am fost ceea ce se numeste de obicei si de cele mai multe ori "carciumar". Am cantat in carciuma mai bine de 10 ani si ma bucur ca am facut asta. M-am dezvoltat in acea perioada:atunci am invatat sa cant "dupa ureche" adica fara partituri,adica din prima ,iar asta este foarte important pentru orice muzician. Apoi aici am invatat sa cant la clape,furand de la altii,invatand alaturi de colegi,ascultand multa muzica. N-ai cum sa stii sa acompaniezi o piesa pop,sau rock, sau sa canti un tango sau un vals daca 13 ani,in scoala inveti Bach si Beethoven. Scoala de muzica din Romania nu te invata sa fii performer de pop-rock nici in anii 70-80' ,nici in anii 2000-2010 si cred ca nici in urmatorii 50 de ani. Apoi aici am invatat cum trebuie sa te comporti profesional in aceasta meserie si mai ales care sunt directiile de dezvoltare pe care trebuie sa le urmaresti. Ce sa mai, din acest punct de vedere "baetii" m-ar intitula "carciumar"…
- Pe la 30 de ani m-am splitat dpdv profesional. Un fost coleg si vesnic prieten mi-a oferit posibilitatea de ma angaja  intr-un radio si mai apoi intr-o televiziune.
Practic din 1993 si pana prin 2003 viata mi s-a schimbat radical. Am ajuns in "lumea buna" a muzicii romanesti. Pe parte de televiziune si radio am ales a promova muzica romaneasca si artistii romani,intr-o vreme in care nu prea se promova muzica romaneasca pe la radio sau tv. Am functionat la radio Romantic,Antena 1,radio 2M+,Tele 7abc si Realitatea tv. Am facut mai multe emisiuni dintre care cea mai importanta mi s-a parut Gala Tele 7 pe care am facut-o saptamana de saptamana timp de 6 ani. Multe emisii in direct si mai multe inregistrate,revelioane,speciale etc. Aici trebuie sa mentionez si proiectul Michael Jackson world History tour 1996 la care am participat in cadrul unei echipe de productie pentru concertul de la Bucuresti. Deasemenea trebuie sa mai spun ca am fost cel care a creat si produs primul semnal audio de post de la Realitatea tv in 2001. Televiziunea si radioul precum si ceva articole scrise in diverse ziare au fost pentru mine un domeniu pe care l-am explorat de jos pana sus(de la nivelul de redactor muzical pana la nivelul de director muzical, astfel incat am reusit sa inteleg pe parcursul a 10 ani,mai bine,fenomenul muzical romanesc si din afara lui ,din perspectiva unui ziarist de presa muzicala,profesie pe cale de disparitie in Romania,din pacate, importanta pentru mine data fiind postura de muzician.
Din acest punct de vedere "baetii" m-ar intitula "reporter"
- Dpdv muzical am renuntat la activitatea de restaurant si am hotarat sa "redevin artist". Mi-am facut o trupa, Est se numea, cu care am avut vreo 3 ani de activitate si cu care am scos primul meu album in calitate de lider,compozitor,textier si aranjor ,care s-a numit "Zeii de hartie"-1997. Ne-am bucurat,la trupa Est de sprijinul poetului George Tarnea care ne-a oferit multe poeme de-ale sale spre a le pune pe muzica. Apoi am fost cooptat in trupa Voltaj 88(cu Manuel Savu la chitara si cu Berti Barbera vocal) si aici am lansat un album, in calitate de
claviaturist ,numit Intrigi-1998. Apoi din 1999 am fost membru al trupei Mike & the Blue Spirit cu care am lansat 3 albume, "Cei mai frumosi ani" 1999, "Spiritissme" 2001 si "Traisaca capra vecinului" 2004. Cu aceasta trupa am avut deasemenea multe spectacole, aparitii radio-tv ,videoclipuri si vreo 3 turnee in toata tara. De aici s-a concretizat si colaborarea mea cu trupa Iris cu care am lansat 4 albume in calitate de claviaturist,pianist si orchestrator. "Iris 2000"1999, "Iris Athenaeum" 2000, "Iris Digital Athenaeum" 2001 si "Iris 4 motion" 2004. Si cu aceasta trupa am avut numeroase spectacole,aparitii radio-tv,videoclipuri si vreo 2 turnee nationale. Si de aici s-a concretizat colaborarea mea cu Felicia Filip cu care am scos un album "Filipissima" 2006 si cu care am avut deasemenea spectacole,aparitii radio-tv si un turneu national.Am mai fost claparul lui Stefan Banica jr. un an, Paula Seling un an, Laurentiu Cazan un an,cu acestia avand doar spectacole si aparitii media. Am mai scos 4 alte albume pe piata in acest rastimp:
"1000 de ani de dragoste" cu violonista Roxana Cioran, in calitate de producator muzical, "Spitalul amorului" cu solista Operei Romane din Bucuresti Oana Andra, tot in calitate de producator muzical, "Retro" cu solistul Claudiu Mirica si am mai avut o colaborare cu trupa Directia 5 la albumul "Slagare" din 2008 pe parte de aranjamente vocale. Cel mai important lucru care mi s-a intamplat ,pe aceasta parte,in aceasta perioada,a fost faptul ca am obtinut in 2001 premiul ptr cea mai buna orchestratie la albumul "Iris Athenaeum" din cadrul premiilor industriei muzicale romanesti din acel an.
Iarasi, din acest punct de vedere "baetii" m-ar intitula "clapar".
- M-am hotarat apoi sa plec in strainatate in contracte. Am fost in Canada,Norvegia,Elvetia,Germania,Turcia si mai de mult fusesem in Iugoslavia,in diverse colaborari,mai onorante sau mai putin onorante dar am vrut sa vad si cum e lumea de dincolo de granitele tarisoarei noastre. Implinisem deja 25 de ani de cariera si trecusem cam prin toate,mai putin prin ipostaza de a-mi construi propriul grup,propria viziune. Asa incat in 2007 am reununtat la job-urile din strainatate si m-am concentrat in a-mi face o gasca in tara care sa cante si piese proprii si preluari asa cum se intampla in cele mai multe cazuri pe la noi.
- Au fost 3 formule stabile ale acestei trupe. S-au perindat prin mana mea peste 50 de instrumentisti si cantarete. Am avut ceva rezultate, 2 sesiuni de cantat la mare 2009 si 2010, ceva aparitii radio-tv, ceva spectacole, ceva petreceri private. Din pacate de la colaborarea cu cei 13 mai stabili si restul de vreo 40 de trecatori am invatat multe lucruri pe care le-am pus,in marea lor majoritate la capitolul "asa nu". Insa cel mai important lucru pe care l-am inteles a fost acela ca nu ai voie sa iti faci propria cooperativa de productie muzicala daca nu ai niste bani pusi de-o parte pe care sa-i investesti in treaba asta si pe care ,mai ales, sa o gandesti doar cu mintea si nu cu inima. Din acest punct de vedere "baetii" m-ar putea intitula Othello,adica asa cum imi este numele de scena…in fine,m-am lecuit si de asta,cu toate ca o parte din sufletul meu va ramane acolo.
- Din 2011 m-am reorientat. Am avut bucuria, norocul si sansa sa am langa mine persoana potrivita,jumatatea,exact cine trebuia ptr a face ceea ce facem acum. Impreuna cu Georgiana am facut Duo Othello cu care pana acum am fost in doua contracte in strainatate, in 2011,Busan,Coreea de sud la Paradise hotel si in 2012,pe vapor, la compania MSC, pe vasul Fantasia, dealtfel vom ramane in aceasta industrie de croaziera ptr ca ne ofera ceea ce ne dorim mai mult si anume stabilitate financiara ,dezvoltarea personala si posibilitatea de a calatori cu cheltuieli mai mult decat minime.
Din acest punct de vedere "baetii" m-ar putea intitula "vaporean".
- Daca tragem o linie, dupa 30 de ani de activitate si peste 40 de ani de muzica, as putea fi intitulat de clasica-carciumar-reporter-clapar-vaporean si…in nume personal indraznesc sa ma autointitulez muzician. Mai exact working-musician.
- Pana la urma,sincer, nu ma intereseaza cum ma numesc oamenii, ptr ca ,din fericire, stiu foarte bine cine sunt si cu bune si cu rele. Am facut aceasta lunga digresiune ptr a se intelege ca sunt deja trecut prin toate si prin multe,astfel incat,in mod echilibrat ma pot exprima fata de ceea ce se intampla in Romania dpdv muzical. Pentru ca soarta mea ca si a tuturor muzicienilor din Romania depinde,in primul rand,de ceea ce se intampla acolo,in tara,indiferent daca functionam sau nu in acest sistem. Iar acest sistem este profund alterat de catre sistemul celalalt,alt intregii Romanii,profund alterate sau mai bine spus de acea "Romanie fara rost" asa cum bine spunea cineva intr-un articol pe care l-am citit de curand. Stiu, toti criticam,aratam cu degetul dar nimeni nu face nimic. Pai ce ai putea sa faci?
- Noi muzicantii sau muzicienii sau lautarii ,cum se doreste sa fim numiti si cum ne simtim fiecare,nu suntem in stare sa ne facem o uniune san e castigam niste drepturi pe care altii de aceiasi meserie cu noi prin alte parti le au deja de zeci de ani. Nu reusim san e intalnim,iar cand reusim intr-un final apoteotic san e intalnim,ne certam si daca reusim sa trecem si peste asta se creeaza o "bisericuta" care incepe sa butoneze asociatia in interese de grup,incheind prin decredibilizarea grupului si plecarea oamenilor. Cam astea sunt episoadele din acest serial care s-a repetat de cateva ori si care dovedeste ori de cate ori ca noi cei care ne ocupam de muzica in tara noastra nu vom reusi niciodata sa ne unim,sa devenim o forta si sa ne facem respectati cu adevarat.
- Nu poti vorbi,in Romania despre muzica daca nu faci referiri la politica, ptr ca totul este profound politizat.
- O sa mai vorbim despre asta…

Niciun comentariu: