sâmbătă, 2 aprilie 2011

COREEA DE SUD 3

Continui aici prezentarea Coreei de sud. Am avut ocazia sa o cunosc pe Georgeta Aldescu,prezenta aici la studii de 2 ani si jumatate. Mi s-a parut o oportunitate sa va prezint aici parerile ei despre Coreea si coreeni. Eu sunt aici de 2 luni si jumatate,iar ea de 2 ani si jumatate si mi se pare ca este foarte potrivit ceea ce spune si foarte interesant…




1.Am sa te rog pentru inceput sa te prezinti in cateva fraze.

Ma numesc Georgeta Aldescu, am 24 de ani. In iunie 2008 am absolvit Facultatea de Limbi si Literaturi Straine a Universitatii Bucuresti, Sectia Japoneza-Coreeana. In Aprilie 2008 am fost selectata pentru a lua parte in programul de burse de studiu oferite de guvernul coreean candidatior din peste 50 de tari. Programul are la ora actuala burse de undergraduate si master, dar in acea vreme nu era valabila decat cea de undergraduate. La o zi dupa ce am sustinut lucrarea de licenta am luat avionul spre Coreea de Sud. Mi-am dorit intotdeauna sa locuiesc pentru o vreme intr-o tara cu o cultura diferita de a noastra si sa invat cat mai multe limbi straine. Am studiat japoneza in liceu, apoi la facultate alaturi de limba coreeana. In Coreea de Sud am cunoscut multi colegi chinezi si arabi, iar momentan studiez chineza si araba. Sunt foarte fascinata de aceste experiente culturale din care invat atat de multe lucruri.

2.Vorbim despre Coreea de sud. Esti aici de o buna bucata de vreme.
Cum ti se pare invatamantul in general si invatamantul universitar in Coreea?

Au trecut 2 ani si jumatate de cand am sosit in Coreea. Acum sunt studenta in anul 3 la Universitatea Paichai din orasul Daejeon. Specializarea mea este designul vestimentar si designul textil. La fel ca in Romania, invatamantul din Coreea de Sud este sistematic si bazat pe cantitate. Numai ca aici studentii nu trebuie sa memoreze doar formule la stiintele exacte, dar si la limba materna sau engleza. Ei memoreaza, de exemplu, la engleza cuvinte si expresii gramaticale intregi, fara sa fie lasati sa gandeasca in limba respectiva. In liceu au cursuri de dimineata pana la ora 17. Apoi iau cina si merg la scoli pregatitoare unde recapituleaza ce au invatat la scoala sau isi fac temele. Asta dureaza pana la ora 22. Desi invata atat de mult majoritatea tinerilor coreeni de astazi nu au auzit de Romania sau cred ca e un fost stat URSS, ori cred ca pe continentul european engleza e limba materna. Socant a fost faptul ca multi dintre colegii mei nu au auzit ca exista un continent numit Africa sau ca in nord exista tari arabe cu populatii caucaziene si nu bastinase (prietenul meu e marocan si multi confunda Maroc cu Monaco sau se mira ca el e din Africa si nu-i ‘negru’).  Bineinteles ca profesorii universitari sunt cei care salveaza turma. O profesoara de franceza l-a citit pe Cioran in franceza si i-a tradus vreo 2 volume in coreeana. Unui alt profesor de franceza ii place Enescu si l-a citit si pe Eminescu . Putem trage concluzia ca desi petrec mai mult timp la scoala si la biblioteca decat romanii, in ceea ce priveste calitatea invatamantului pre-universitar sunt in urma noastra.

3.Colegii tai cum sunt? Mai sunt si alti straini? Parerea lor despre Coreea cum e?

Colegii mei coreeni sunt prietenosi si deschisi. Sunt usor intimidati de straini si sunt mereu surprinisi ca unii pot vorbi limba lor. Imi spun « Ce bine, credeam ca trebuie sa exersez engleza ». Altii nu vor sa vorbesca in coreeana deloc. Ei cred ca orice caucazian e un bun partener de a invata engleza asa ca vor incerca pe cat posibil sa-ti vorbeasca in engleza. Colegii mei ma ajuta mereu si uneori imi cer ajutorul, mandri ca au o colega straina. Alti colegi straini sunt la fel de multumiti de anturajul coreean.

4.Poti face o comparatie intre invatamantul din Romania cu cel de aici? Te rog sa detaliezi

In cazul facultatii anul 3 de facultate aici echivaleza cu anul 1 de facultate in Romania. Studentul are un nr fix de credite necesar absolvirii si isi poate alege cursuri dupa cum doreste. Cred ca acest lucru este foarte satisfacator si il ajuta pe acesta sa-si dezvolte o anumita responsabilitate fata de viitorul sau. Cursurile sunt usor de ascultat, dar foarte plictisitoare. Profesorul isi pregateste cursul in format PPT si foloseste video-proiectorul. Vorbeste 3 ore cu pauza de 10 minute. si apoi studentul pleaca acasa obosit. Se dau multe referate sau PPT de grup, care vor conta la punctajul final. Asta este pentru profilul socio-uman. Pt profilul stiintific se insista mult pe practica. Eu am cursuri tehnice de tipare si experimente in chimio-fizica textila, iar teoria invatata pe scurt in cateva saptamani o aprofundam un semestru intreg in experimente si practica. Examenele finale sunt in cazul meu pline de proiecte si referate de cercetare. Este folositor si interesant pt ca imbinam arta, cu tehnica si cu stiinta. Sistemul de invatamant coreean e facut sa pregatesca specialisti in orice domeniu si de aceea tara lor est atat de dezvoltata.Comparand invatamantul romanesc cu cel coreean putem spune ca in Romania nu avem libertatea de alegere a cursurilor, dar ni se da sansa sa ne folosim intelectul si putem avea discutii cu profesorul pe tema cursului (exceptand stiintele exacte sau tehnice unde nu ai cum sa iti dai cu parerea), putem aduce idei noi unui anumit concept etc. Aici profesorul vorbeste, iar studentii tac si  pt examen memoreaza mot-a-mot cursul disponibil pt download pe site-ul facultatii.

5.Cum se distreaza studentii in Coreea?

Facultatea este singura perioada din viata cand coreenii se simt liberi, iar preocuparile lor la facultate sunt inca adolescentine in viziunea unui roman. Distractia nr 1 este alcoolul. Aici este normal sa mergi sa bei cu prietenii, iar consumul de alcool este ritualic. Reprezinta un mod de comunicare, de imprietenire, de eliberare a frustrarilor. E normal ca fetele si baietii sa bea la gramada, sa se imbete si sa joace ‘jocuri de alcool’. Ei nu vad nimic sexual si promiscuu in acest comportament. Ziua se termina noaptea tarziu, iar imagini cu fete bete carate de baieti in spate catre camin este ceva zilnic in Coreea. A doua distractie ar fi karaoke. Fie ca sunt beti sau nu le place sa mearga la salile de karaoke si sa-si verse grijile in microfon. Majoritatea canta foarte bine, dar pt ei nu vocea e importanta, ci atmosfera

6.Cum ti se pare societatea coreeana? Sunt ei coreenii mai tristi sau mai veseli?
Au o viata indestulatoare si plina de satisfactii sau nu? Poti face o comparatie intre ei si romani? Dar intre ei si occident?

Societatea este usor frustranta pt mine, deoarece este plina de reguli si clisee. Exista reguli pt orice, iar abaterea este motiv de teama. De aceea, intr-o societate stricta au creat si o lume antagonica, ce merge in extrem. Ei sunt mai veseli ca romanii pt ca le place sa bea, sa cante si sa danseze in afara ocaziilor speciale. Dupa munca, dupa studiu toata lumea merge sa ia masa impreuna si sa bea etc. Cel mai batran trebuie sa plateasca, dar isi rezerva dreptul de a fi distrat de catre cei tineri.
Coreenii nu au timp sa se gandeasca daca viata lor e satisfacatoare sau nu. Sunt ca niste mici robotei preocupati fiecare de rolul sau. Dar avand acces usor la educatie, venituri bune si facilitati tehnologice cred ca sunt satisfacuti. Mai ales cei care viziteaza alte tari straine, sunt mandri de tara lor. Se lauda cu toalete lor curate si prezente la tot pasul. Aici au dreptate, deoarece dupa japonezi sunt pe locul 2 in lume la toalete multe si curate.Comparativ cu europenii, coreenii sunt mai muncitori, mai practici, mai putin exteriorizati si deloc liberi.

…va continua…

Niciun comentariu: