duminică, 24 octombrie 2010

Esoterism 3 - Despre shamanism

Despre shamanism1

De Marguerite Cassin, doctor in Sociologie

      Shamanismul este cea mai veche cale spirituala cunoscuta de fiintele umane. El a reprezentat Calea tuturor stramosilor nostri umani, iar originile sale sint datate in mod diferit, variind intre 30.000 si 90.000 de ani. In felul acesta, putem spune ca shamanismul reprezinta inceputul conectarii spirituale pentru noi toti.  

     Traim astazi intr-o lume care pune accentul pe afirmarea ego-ului. Realitatea consensuala a lumii noastre accentueaza individualismul si ne  inchide intr-o lume guvernata de ratiune, de ierarhia locurilor de munca, a cunoasterii, a stiintei si tehnologiei. Acest lucru aduce dupa sine beneficii pentru noi ca individualitati dar si ca specie. Insa are si limitari. Una dintre implicatiile semnificative ale acestei abordari rationaliste o reprezinta accentuarea separarii fata de planeta noastra si fata de alte aspecte ale vietuirii intru fiinta.

   Sintem, desigur, mult mai mult decit sinele nostru egotic.  Sintem in acelasi timp fiinte biologice si spirituale. Hranindu-ne sinele spiritual si explorind conexiunea cu existenta biologica putem deveni intregi si ne putem imputernici pe noi insine. Stramosii nostri indepartati, dar si cei mai apropiati in timp, erau mai putin limitati in ceea ce priveste experimentarea propiriilor vieti. Aveau o intelegere bogata a numeroaselor dimensiuni si realitati, manifestind un interes profund pentru acestea.

   Populatiile indigene din lumea intreaga sint astazi in masura sa ofere conexiuni directe cu practicile lor culturale shamanice. David Suzuki ne-a facut tuturor cunoscuta puterea cunoasterii indigene prin programele sale de televiziune intitulate Natura lucrurilor (The Nature of Things) precum si prin cartea sa si seria de documentare de televiziune intitulate Echilibrul sacru (The Sacred Balance). Reprezentanti ai populatiilor indigene din lumea intreaga se straduiesc sa comunice si sa se conecteze la societatea moderna pentru a incerca sa ne influenteze in a ne deschide mintile catre stramosii nostri shamani si pentru a ne imputernici sa auzim bataile inimii universului.  Nu e nevoie sa abordam stilul de viata al populatiilor indigene pentru a avea acces la minunile practicii shamanice. Putem cauta si recupera in schimb legaturile  noastre cu pamintul , universul si  propria noastra istorie personala.

   In timp ce toate traditiile shamanice sint practicate in cadrul unei anumite culturi, informatia strinsa prin abordarea antropologica ne ofera accesul la o viziune mai ampla a practicilor si ideilor legate de pamint, care strabate aceste culturi. Traditiile shamanice pornesc in general de la trei premise de baza: sintem cu totii un intreg, primim invatatura de la toate fiintele si cautam armonia cu toate fiintele din toate dimensiunile. Stramosii nostri shamani aveau o cosmologie pe care o exprimau intr-una din versiunile despre lumea de jos, cea de sus si lumea de mijloc.

   In timp ce shamanismul este o practica spirituala a auto-revelarii sinelui, cele mai multe societati shamanice aveau reprezentanti care erau experti in navigarea sacrului. Shamanii si comunitatile lor foloseau tobele, zornaitoarele si alte sunete pentru a crea armonie. Prin intentia exprimata si prin apelul la spiritele lor ajutatoare stiau sa creeze un spatiu sacru pentru ceremonie si vindecare.  Shamanii aveau practici foarte bine cristalizate pentru vindecare, care includeau extragerea, recuperarea sufletului si ajutarea sufletelor in a trece in lumile spiritului (exercitind asa numitul rol psihopomp).

   In intreaga lume foarte multi oameni devin interesati de shamanism ca practica spirituala si stil de viata. La munca extraordinara a batrinilor intelepti indigeni se adauga interesul unui numar din ce in ce mai mare de militanti pentru shamanism si invatatori in tehnicile de vindecare shamanica.  Michael Harner si Fundatia sa pentru Studii Shamanice propun o perspectiva bogata asupra celor mai importante aspecte ale shamanismului. Programa de invatare a fundatiei este dedicata predarii tehnicilor shamanice, in principal predarii valoroasei calatorii shamanice ca modalitate de explorare.  

   Shamanismul contemporan formeaza o bogata si interesanta paleta de practicieni si militanti. In America de Nord, Tom Cowan reinsufleteste shamanismul de sorginte celtica, punindu-ne in legatura cu vechile cai ale stramosilor nostri genetici. Martin Prechtel, un shaman pregatit in traditia mayasa (de nationalitate canadiana dar provenind din parinti elvetieni) exploreaza calea recuperarii sufletului de natura indigena pentru noi toti. Nan Moss si David Corbin isi concentreaza atentia pentru a crea armonia cu spiritele Vremii. Myron Eshowsky promoveaza o cale a pacii, care provine din traditiile shamanice.  In New Brunswick vindecatoarea Jeorgina Laroche este inteleapta comunitatii, responsabila cu purtarea pipei. Ea lucreaza atit cu Primele Natiuni (triburile indigene ale Americii de Nord - n.t.) cit si cu mai larga comunitate, aducind in aceasta munca intreaga ei cunoastere asupra pamintului nostru, pentru a ne putea ajuta sa vindecam relatiile cu ceilalti.  

   Oamenii interesati in terapii alternative si medicina holistica devin din ce in ce mai atrasi de tehnicile samanice de vindecare. Sandra Ingerman a pus la punct tehnica moderna de recuperare de suflet, care a fost adoptata atit in practica psihoterapeutica precum si in alte cai de vindecare. In plus, activitatea sa mai noua, cunoscuta sub numele de Leac pentru Pamint, extinde munca shamanului in domeniul vindecarii mediului de poluare.  

   Cea mai importanta valoare a shamanismului este data de faptul ca functioneaza ca o cale pentru viata de zi cu zi. Shamanismul nu este o religie. Si nu are o natura exclusiva. Este o modalitate de a ne trai vietile in care cautam sa ne hranim pe noi insine si lumea intreaga prin intermediul relatiei cu sacrul. Cautam sacrul in tot ceea ce ne inconjoara si scoatem la iveala dimensiunea sacra din noi insine. Si facem acest lucru pentru a experimenta maretia fiintei umane  si pentru a gasi in noi insine recunostinta pentru vietile pe care le traim si pentru ca sintem vii intr-un univers viu si constient.

Lecturi recomandate:

Cowan, Tom, Shamanism as a Spiritual Practice for Everyday Life. New York: Harper Collins. 1994

Harner, Michael. The Way of the Shaman. New York: HarperCollins Publishers, Inc. 1990

Ingerman, Sandra. Soul Retrieval: Mending the Fragmented Self. New York: HarperCollins. 1991. 

            Shamanic Journeying: A Beginner's Guide. Boulder: Sounds True, 2004

Prechtel, Martin, Secrets of the Talking Jaguar:Memoirs from the living heart of a mayan village. Ney York: Putnam, 1999.

Wessleman, Hank, The Journey to the Sacred Garden.Carlsbad: Hay House, 2003

Marguerite este doctor in Sociologie si co-fondator al scolii Spiritualitatea Shamanica pentru viata de zi cu zi. A absolvit cel de-al 3-lea an de studiu la Fundatia pentru Studii Shamanice (in mai 2004). In acest moment studiaza cu Sandra Ingerman si Tom Cowan si a lucrat cu Martin Prechtel. Se afla pe lista practicienilor care predau calatoria shamanica pe situl web al Sandrei Ingerman, www.shamanicteachers.com. Este de asemenea profesor recomandat pentru Medicina pentru Pamint si apare pe lista acestui siti web, la adresa: http://www.medicinefortheearth.com/pages/954404/index.htm.

Spiritualitatea Shamanica pentru viata de zi cu zi.Shamanic (Spirituality for Everyday Life) este dedicate incurajarii practicarii shamanismului ca unealta pentru dezvoltarea personala si practica spirituala. Scoala ofera un program de invatare si in acelasi timp organizeaza celebrari care marcheaza tranzitiile solare. Puteti afla amanunte despre program scriind la adresa SSEL@eastlink.ca sau sunind la 902-462-2210, persoana de contact Angela Reid.



1 Termenul shamanism vine din traditia siberiana, unde navigatorii in lumea sacrului sint numiti shamani. Termenul a ajuns sa fie aplicat tuturor practicilor spirituale indigene, care au in centrul lor respectul fata de Pamint, in special prin intermediul antropologiei moderne. Este important sa recunoastem ca populatiile indigene se refera la credintele lor intr-o varietate de forme, toate legate de cultura din care provin.  

Niciun comentariu: